Volvo Cars har meddelat en justering av sina mål för elektrifiering och koldioxidutsläpp. Företaget, som har nu fem elbilar på marknaden och arbetar på ytterligare fem modeller, kommer att fokusera på en blandning av elbilar och laddhybrider fram till 2030.
Det långsiktiga målet om att bli helt eldrivet kvarstår, men företaget har nu beslutat att anpassa sina ambitioner på grund av förändrade marknadsförhållanden och kundernas efterfrågan. Företaget siktar på att 90 till 100 procent av den globala försäljningen 2030 ska bestå av elektrifierade bilar, vilket inkluderar både helt eldrivna modeller och laddhybrider. De resterande 0 till 10 procenten av försäljningen kan utgöras av mildhybrider vid behov, vilket ersätter den tidigare planen om ett helt eldrivet modellprogram till 2030.
Siktar mot ett fullt utbud av elbilar
Företaget räknar med att 50 till 60 procent av produkterna kommer att vara elektrifierade år 2025. De förväntar sig att ha ett komplett utbud av helt eldrivna bilar innan årtiondets slut, vilket kommer att möjliggöra en full elektrifiering när marknadsförhållandena är gynnsamma.
Under andra kvartalet 2024 var 26 procent av Volvos bilar helt eldrivna, den högsta andelen bland jämförbara premiumbiltillverkare. Andelen elektrifierade bilar, som inkluderar både elbilar och laddhybrider, uppgick till 48 procent.
Trots justeringen av ambitionerna kvarstår företagets långsiktiga mål för elektrifiering och investeringsstrategi. Volvo fortsätter att utveckla både laddhybrider och mildhybrider för att underlätta övergången till en helt elektrisk framtid.
Osäker marknad
Den långsamma utvecklingen av laddinfrastruktur och osäkerhet på vissa marknader har påverkat företagets strategi. Företaget betonar vikten av stabil lagstiftning för att stödja elektrifiering.
Som en följd av justeringarna har Volvo också reviderat sina mål för minskning av koldioxidutsläpp. Företaget siktar nu på att minska CO2-utsläppen per bil med 65-75 procent till 2030, en sänkning från det tidigare målet om 75 procent. För 2025 är målet en minskning med 30-35 procent jämfört med 2018. Under första halvåret 2024 var CO2-utsläppen per bil redan 25 procent lägre än 2018 års nivå.