MSC ökar kontrollen över Hamburgs hamn: köper nästan 50 % av HHLA – EU ger grönt ljus

Container-avdelningen i Hamburgs hamn. Foto: CSM

Den globala sjöfartsjätten MSC har tagit ett stort steg in på den tyska marknaden genom att säkra en nästan 50-procentig andel i Hamburgs hamnlogistikföretag HHLA. Med Europeiska kommissionens godkännande är vägen nu fri för detta omdiskuterade affärsavtal. MSC, som är världens största rederi, kommer att äga 49,9 % av HHLA

EU-kommissionens undersökning av affären visade inga konkurrensmässiga hinder, då det fortfarande finns tillräckligt många aktörer som säkrar tillgången till tjänster i Nordeuropas hamnar. Affären har genomgått EU:s normala fusionskontrollförfarande, vilket innebär att inga betydande marknadsförvridningar har identifierats. Kommissionen konstaterade att sammanslagningen inte skulle leda till en monopolsituation eller till andra konkurrensbegränsande problem.

Hamburgs framtidsvision för hamnen

Hamburgs senat, som leddes av en koalition av Socialdemokraterna och De gröna, ser MSC:s delägarskap som en möjlighet att stabilisera stadens viktigaste logistiknav och säkerställa dess framtida utveckling. Genom affären förväntas MSC nästan fördubbla sitt godsflöde till HHLA:s terminaler, med målet att hantera upp till en miljon standardcontainrar årligen fram till 2031. Dessutom planerar rederiet att bygga sitt nya huvudkontor för Tyskland i Hamburg och stärka HHLA:s kapital med 450 miljoner euro.

Melanie Leonhard, Hamburgs ekonomisenator, var positiv till beslutet och sade:
– Med godkännandet från EU-kommissionen och Hamburgs stads godkännande har vi nu uppnått två viktiga milstolpar för att genomföra detta strategiska partnerskap. Detta stärker stadens framtida position som en viktig hamn.

Kritik från opposition och fackföreningar

Trots entusiastiska reaktioner från stadens ledning möter affären motstånd, både från den politiska oppositionen och fackföreningar. Götz Wiese, ekonomisk talesperson för CDU, ifrågasätter om HHLA verkligen har sålts till ett rimligt värde och varnar för att affären kan utgöra ett brott mot statsstödsreglerna. Fackförbundet Verdi och hamnarbetarna uttrycker också oro över möjliga jobbförluster. De befarar att MSC genom sitt ägande kommer att få stora inflytanden över viktiga beslut, vilket kan leda till osäkerhet för HHLA:s framtid och arbetsvillkor för de anställda.

Källa: Handelsblatt