Laddhybrider ökade i november – elbilsförsäljningen fortsatt svag

Antalet elbilar har hittills i år minskat, en utveckling som även märks i flera europeiska länder. Foto: ernest ojeh/unsplash

Nyregistreringsstatistiken visar på en fortsatt ökning av andelen laddhybrider samtidigt som utvecklingen för elbilar inte tagit ny fart. De tunga lastbilarna har haft en uppgång samtidigt som övriga fordonsslag backar och samtliga har en betydande nedgång under året.

Totalt registrerades 24 844 nya personbilar i november, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med samma månad i fjol. Däremot har totalmarknaden stabiliserats och branschens interna orderstatistik visar på en ökad framtidstro drivet av lägre räntor. Andelen laddbara personbilar landade på 62 procent av nyregistreringarna, drivet av att laddhybriderna ökar samtidigt som elbilarna fortsatt backar. Ökningen av laddhybrider beror bland annat på ett bredare produktutbud med förbättrad räckvidd som ryms inom många kundgruppers budget i pågående lågkonjunktur. Antalet elbilar har minskat med 17 procent hittills i år, en trend som delvis speglas i andra europeiska länder. 

"Sverige kan dra lärdom av länder som Danmark, där kombinationen av riktade styrmedel och en utbyggd laddinfrastruktur har skapat en stark tillväxt för elbilar i år", säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

Under november registrerades 2 977 nya lätta lastbilar, en minskning med 23 procent. Nedgången förklaras bland annat av den svaga byggkonjunkturen som påverkar efterfrågan. För lätta ellastbilar är situationen fortsatt tuff och antalet nyregistreringar minskade med 26 procent i november. 

b
Tabell: Mobility Sweden

"Klimatpremien för att stödja marknadsintroduktion av lätta ellastbilar som regeringen införde är uppskattad men behöver förlängas. Tusentals ansökningar har inte hunnit handläggas hos Energimyndigheten och många företag riskerar att gå miste om det högre stödet", fortsätter Sofia Linder.

De tunga lastbilarna ökade med 9 procent i november och totalt registrerades 473 nya tunga lastbilar. Hittills i år uppvisar segmentet en nedgång med 21 procent. Av de nya tunga lastbilarna var 7 procent eldrivna. Ökningstakten av ellastbilarna har bromsat in, vilket till stor del kan förklaras av låga dieselpriser som försämrar kundernas kalkyl.

Bussmarknaden har också haft en svag månad jämfört med i fjol. Totalt registrerades 59 nya bussar i november, vilket är 40 procent färre än föregående år. Under perioden januari-november har bussarna haft en nedgång med 31 procent. Andelen elbussar uppgick till 61 procent under november, vilket till stor del består av leveranser av stadsbussar i befintliga kontrakt.

Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 1 567 laddpunkter och passerade under november 54 370 laddpunkter fördelade på 7 623 laddstationer. Samtidigt visar statistiken att antalet laddstationer med en effekt på 50–149 kW minskar.

Sammanfattning av nyregistreringarna i november 2024, jämfört med november 2023: 

b
Tabell: Mobility Sweden

Källa: Mobility Sweden