Renfe Alquiler investerar i nya effektiva Euro6000-lokomotiv från Stadler

Lokomotiven i Euro6000-serien är konstruerade för att hantera tung godstrafik med upp till 1 800 bruttoton, även i branta lutningar på 18 ‰. Tack vare universella boggier kan de enkelt byta spårvidd, vilket gör dem mycket flexibla för olika järnvägsnät. Foto: Wikipedia Commons, kredit: Danielwipf

Renfe Alquiler, ett dotterbolag inom spanska Renfe-gruppen som specialiserar sig på uthyrning av järnvägsmateriel, har tecknat ett avtal med Stadler om att köpa sex flerströmslokomotiv av typen Euro6000. Dessa sexaxlade lok är anpassade för både den iberiska och den europeiska UIC-spårvidden, och leveransen är planerad till första halvan av 2026.

De nya lokomotiven kommer att integreras i Renfe Alquilers befintliga flotta och bidra till att stärka både inrikestrafiken på iberisk spårvidd och gränsöverskridande transporter mellan Spanien och Europa. Tillverkningen sker vid Stadlers anläggning i Albuixec, Valencia, och följer på en tidigare leverans av lok till Renfe Mercancías under 2023.

Tekniska möjligheter och flexibilitet

På UIC-spår kan de användas för godstrafik på nya infrastrukturer i Medelhavskorridoren och på förbindelsen till Frankrike. Dessa sträckor har specifika krav på både strömförsörjning (tre olika spänningsnivåer) och signalsystem (tre olika system). På iberisk spårvidd kan lokomotiven köras på såväl traditionella 3 kV-linjer som de nya elektrifierade 25 kV-linjerna.

Effektivitet och hållbarhet

Euro6000-lokomotiven, som tillhör Stadlers Eurodual-familj, är några av de mest kraftfulla lokomotiven på den europeiska marknaden. Med sina sex axlar, jämfört med fyra på de flesta andra lokomotiv, kan de dra längre och tyngre tåg. Denna ökade kapacitet förbättrar effektiviteten och mångsidigheten inom godstrafiken, särskilt på nya infrastrukturer i Medelhavskorridoren och genom Pyrenéerna.

En del av Renfes strategi för 2023–2028

Investeringen i dessa nya lokomotiv är ett viktigt steg i Renfes strategiska plan för 2023–2028. Planen syftar till att främja ett hållbart järnvägstransportsystem och att stärka Renfes roll som en ledande aktör inom hela värdekedjan för järnvägssektorn. Genom denna satsning vill Renfe stödja utvecklingen av både nationella och internationella järnvägsnät samt möta de växande kraven på grönare och effektivare transportlösningar.

Stärkt samarbete och gränsöverskridande transport

Renfes engagemang för att förbättra järnvägstrafiken, särskilt genom gränsöverskridande transport mellan Spanien och Europa, markerar en viktig milstolpe. Med de nya Euro6000-lokomotiven och den förbättrade infrastrukturen banar Spanien väg för ett moderniserat och hållbart järnvägsnät som ska gynna både den nationella och internationella godstrafiken.

– Denna satsning visar på vår vilja att stödja sektorn i en tid av stor förändring för järnvägsmarknaden, säger Renfe i ett uttalande.

Källa: LOK-report