Maersk fullbordar sin förnyelseplan – beställer 20 nya dual-fuel-containerfartyg

De nya fartygen, som varierar i storlek från 9 000 till 17 000 TEU, kommer att ge Maersk stor flexibilitet i hur de används inom det globala nätverket. Leveranserna av fartygen förväntas ske mellan 2028 och 2030. Foto: Moller-Maersk

A.P. Moller-Maersk har tecknat avtal med tre varv om byggandet av 20 containerfartyg med dual-fuel-motorer och en total kapacitet på 300 000 TEU (tjugo-fots-ekvivalenta enheter). Dessa beställningar markerar avslutningen på det fartygsförnyelseprogram som Maersk offentliggjorde i augusti 2024.

– Vi är glada över att ha tecknat avtal för 20 fartyg och därmed slutfört förvärvet av 300 000 TEU kapacitet enligt planen från augusti. Dessa fartyg är en del av vårt pågående förnyelseprogram och speglar vårt engagemang för att minska utsläppen, säger Anda Cristescu, chef för Chartering & Newbuilding på Maersk.

Fartygen är utrustade med dual-fuel-motorer som kan drivas med flytande gas, vilket bidrar till en lägre miljöpåverkan. Målet är att successivt byta ut äldre fartyg i flottan mot de nya, mer hållbara alternativen.

Flexibla fartyg i olika storlekar

Följande specifikationer har offentliggjorts:

  • 2 fartyg på 9 000 TEU från Yangzijiang Shipbuilding, Kina.
  • 12 fartyg på 15 000 TEU, med 6 från Hanwha Ocean i Sydkorea och 6 från New Times Shipbuilding i Kina.
  • 6 fartyg på 17 000 TEU från Yangzijiang Shipbuilding, Kina.

Alla fartyg är utrustade med dual-fuel-system som gör det möjligt att drivas med flytande gas.

Charteravtal för ytterligare kapacitet

I tillägg till nybyggnationerna har Maersk även slutfört charteravtal för fartyg med dual-fuel-system som drivs med metanol och flytande gas, med en sammanlagd kapacitet på 500 000 TEU. Dessa fartyg kommer också att fasas in och ersätta äldre enheter i flottan.

En del av målet för nettonollutsläpp

Maersk är ett integrerat logistikföretag som verkar i över 130 länder och sysselsätter cirka 100 000 personer. Företaget siktar på att uppnå nettonollutsläpp senast 2040 genom investeringar i ny teknologi, moderniserade fartyg och hållbara bränslen.

Med dessa nya fartyg stärker Maersk sin position som en ledare inom hållbar logistik, samtidigt som man fortsätter att förenkla och optimera globala leveranskedjor.

Källa : A.P. Moller-Maersk