Paketvolymerna under Black Week når nya höjder

Pall och paket terminal Fotograf: PostNord

E-handeln under Black Week slår alla tidigare rekord. Jämfört med motsvarande period i fjol ökade paketvolymerna med över 17 procent, visar statistik från PostNord.

Efter en lång period av lågkonjunktur och ekonomisk återhållsamhet kommer nu en tydlig indikation på att hushållen ser ljusare på privatekonomin. Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Jämfört med den tidigare rekordnoteringen under pandemiåret 2020 är ökningen av paketvolymerna under årets Black Week med nästan 7 procent.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på PostNord Sverige.

Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin under Black Week. I PostNords E-barometer för årets tredje kvartal som presenterades i förra veckan framgår att hela sju av tio män i åldern 18-29 år planerade att shoppa inom det segmentet. Bland yngre konsumenter, som ofta väntar med dyra köp till Black Week, uppgav en av fem att de planerade att spendera mer pengar i år jämfört med förra året.

– Trots det ekonomiska läget ser vi en tydlig ökning i konsumenternas vilja att handla. Det här ger hopp om att hushållen känner sig tryggare ekonomiskt vilket kan ge en positiv effekt på de branscher inom e-handeln som har haft det tufft, säger Jan Jacobsson, e-handelsexpert PostNord.

PostNord har arbetat intensivt med att säkerställa snabba och smidiga leveranser under en av årets mest hektiska perioder, och trycket är nu hårt på de lokala postombuden och paketboxarna.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på PostNord Sverige.

Källa: PostNord