Projektet med Sveriges första permanenta elväg pausas

Projektet inväntar beslut från regeringen Foto: Trafikverket

Trafikverket har beslutat att pausa arbetet med Sveriges första permanenta elväg på sträckan Hallsberg-Örebro. Beslutet fattades efter en analysfas och i väntan på den nya nationella planen för transportinfrastrukturen, som regeringen presenterar vart fjärde år.

Projektet, som var tänkt att bli ett pionjärsprojekt för elvägar i Sverige, avbröts under upphandlingsfasen i oktober 2023. Myndigheten meddelar att den budget som fanns tillgänglig inte räcker för att genomföra projektet i den omfattning som ursprungligen planerats. Därför har projektet nu pausats tills regeringen beslutar om den nya nationella transportplanen, som väntas presenteras år 2026.

– Det berodde på att det saknades tillräcklig finansiering för att genomföra projektet så som vi önskat, säger biträdande chef för Trafikverkets elektrifieringsprogram Kenneth Natanaelsson.

Trafikverket ser dock positivt på den kunskap som samlats under arbetet med elvägar.

– Tillsammans har vi byggt upp en stor kunskapsbank och fått med oss värdefulla erfarenheter som vi är måna om att använda, säger projektledare Roger Ullström.

Demonstrationsprojekt som genomförts runtom i Sverige har också gett insikter som Trafikverket planerar att förvalta i framtiden.

Trots pausen fortsätter myndigheten att arbeta med elektrifiering på andra fronter. Under de närmaste åren planeras en ökning av snabbladdare längs större vägar i Sverige för både lätta och tunga fordon. De upphandlar även eldrivna vägfärjor, varav flera redan är i drift.

Trafikverket har ett fortsatt uppdrag att bygga en elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro, som återigen kommer att granskas i den kommande nationella planen för transportsystemet 2026-2037. Samtidigt undersöks andra lösningar för elektrifiering, såsom att elektrifiera kollektivtrafikstråk med en kombination av statisk och dynamisk laddning.

Källa: Trafikverket