Ökat kollektivtrafikanvändande, hållbara upphandlingar samt sysselsättning och tillväxt för hållbara resor var centrala frågor vid ett dialogmöte på Näringslivets Hus i Stockholm. Tågföretagen, Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik har satt ett mål om att fyra av tio motoriserade resor ska ske med kollektivtrafik år 2030. Hur detta mål kan uppnås diskuterades nyligen under frukostseminariumet.
En viktig punkt som togs upp var behovet av långsiktighet vid beslutsfattande, särskilt vid upphandlingar. På järnvägssidan har ett ökat antal nödavtal visat att tidigare avtal inte varit hållbara. Eftersom upphandlingar av kollektivtrafik ofta innebär långa avtal, vanligtvis runt tio år, är det särskilt viktigt att skapa hållbara avtal som gynnar både leverantörer och utförare. Dagens upphandlingar har ofta haft fokus på låga priser och osunda riskfördelningar, där utförarna bär ansvar för risker de inte har kontroll över.
Under en paneldebatt på Järnvägsdagen, där bland andra Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg deltog, diskuterades denna problematik.
Under diskussionen om upphandlingar och kollektivtrafik betonades behovet av att förbättra upphandlingsregelverket. Enligt panelen, som bland andra inkluderade representanter från Tågföretagen och Svensk Kollektivtrafik, krävs bättre kvalitetskriterier, en hållbar prissättningsmodell och avtal med en balanserad riskfördelning.
Tre perspektiv framhölls som särskilt viktiga för att förbättra framtida upphandlingar:
- Rimlig riskfördelning – Att den part som har kontroll över riskerna också bär dessa, vilket ger bättre förutsägbarhet.
- Gemensamma mål – Beställare och utförare bör, gärna i samarbete med Trafikverket, arbeta fram gemensamma mål.
- Partnerskap mellan aktörer – Relationerna mellan parterna bör präglas av samarbete för att gemensamt lösa uppkommande utmaningar.
Källa: Tågföretagen