American Bureau of Shipping (ABS) har publicerat en ny rapport som utforskar möjligheten att använda avancerad kärnteknik för maritima tillämpningar. Studien fokuserar på en liten modulär reaktor (SMR) monterad på ett standardfartyg för flytande naturgas (LNG).
Rapporten belyser att efterfrågan på stora LNG-fartyg ökar då den internationella handeln med LNG fortsätter att spela en central roll för global energisäkerhet. LNG lagras i kryogena tankar ombord vid cirka -165°C, och energibehovet för dessa fartyg ligger mellan 30 och 75 MW.
Framtidens utsläppsfria LNG-fartyg
ABS-studien, med titeln "Pathways to a Low Carbon Future: LNG Carrier Nuclear Ship Concept Design", undersöker hur kärnkraft kan användas för framdrivning och energibehov på LNG-fartyg. Rapporten presenterar en konceptuell design av ett framtida utsläppsfritt LNG-fartyg och diskuterar hur avancerad kärnklyvningsteknik kan integreras i fartygsdesignen. Rapporten pekar även på vilka aspekter av fartygs- och reaktordesign som behöver vidareutvecklas för att skapa en regleringsram.
Högtemperaturreaktorer för större fartyg
ABS och Herbert Engineering Corporation modellerade hur en högtemperatur gas-kyl reaktor (HTGR) skulle påverka design, drift och utsläpp för ett LNG-fartyg med kapacitet på 145 000 kubikmeter. Reaktorerna skulle placeras i fartygets akter för att skydda den kryogena lasten från värmeutveckling, och batterier skulle ersätta bränsletankar i nuvarande fartyg. Designen skulle kräva en förstärkt skrovstruktur.
Säkerhet och prestanda i fokus
Studien framhåller viktiga insikter om värmehantering, skärmning, viktfördelning och andra designfrågor för LNG-fartyg med kärnkraftsdrift. Den visar att HTGR-tekniken kan medföra högre fart och utsläppsfria operationer utan behov av påfyllning av bränsle. Dock skulle reaktorn behöva bytas ut ungefär var sjätte år.
Kärnkraft till havs – utmaningar och möjligheter
Enligt ABS erbjuder kärnkraft drift med hög effekt, minskade bränslekostnader och kortare hamntider. Trots fördelarna finns det hinder som rör allmänhetens uppfattning och internationella regleringar som måste övervinnas innan tekniken kan bli verklighet.
Patrick Ryan, Senior Vice President och Chief Technology Officer på ABS, säger: ”Denna studie visar tydligt kärnkraftens potential att minska sjöfartens utsläpp och erbjuda operativa fördelar. ABS kommer fortsätta att stödja industrin i att utforska denna teknik för olika tillämpningar.”
USA:s energiavdelning stödjer forskning
I augusti 2022 fick ABS ett kontrakt av USA:s energiavdelning (DOE) för att undersöka hinder för användning av avancerad kärnkraft på kommersiella fartyg. Med stöd från DOE utvecklar ABS modeller för kärnreaktorer och riktlinjer för sjöfartens användning av modern kärnkraft.
Källa; World Nuclear News