Nytt segel ska minska utsläpp från kärntransportskepp

NTS:s fartyg drivs av Pacific Nuclear Transport Ltd (PNTL), som ägs främst av NTS men också av det franska företaget Orano och en grupp japanska energibolag. Flottan inkluderar tre specialbyggda dieseldrivna fartyg – Pacific Heron, Pacific Egret och Pacific Grebe – som transporterar högaktivt avfall och andra kärnmaterial. Foto: NTS)

Det brittiska kärntransportskeppet Pacific Grebe har utrustats med banbrytande segelteknik för att minska bränsleförbrukning och utsläpp. Fartyget, som är specialbyggt för säker transport av kärnmaterial, har lämnat sin hemmahamn Barrow-in-Furness för sjötester under denna månad.

Projektet är ett samarbete mellan Nuclear Transport Solutions (NTS) och det marinteknikföretaget Smart Green Shipping (SGS). Målet är att hitta nya lösningar för att minska bränsleförbrukning och växthusgasutsläpp på kärntransportskepp.

– Vi är stolta över att samarbeta med Smart Green Shipping i detta banbrytande projekt. Det visar vårt engagemang för att minska vår miljöpåverkan samtidigt som vi upprätthåller högsta säkerhetsstandard, säger NTS:s vd Seth Kybird.

Innovativt segel minskar bränsleförbrukning

Pacific Grebe har utrustats med FastRig, ett lätt och infällbart segelsystem som använder sensorer och automatiserad teknik för att anpassa sig till väderförhållanden. Seglet kan minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med upp till trettio procent vid fullskalig installation.

– Även om detta är en provkörning kan tekniken förändra hur alla fartyg seglar och drastiskt minska utsläpp och bränsleanvändning, säger Pete Buchan, chef för NTS:s sjöfartsverksamhet.

Del av en bredare satsning på ren sjöfart

Projektet är en del av Winds of Change, ett tvåårigt program som löper från april 2023 till mars 2025. Det ingår i Clean Maritime Demonstration Competition Round 3 (CMDC3), ett initiativ finansierat av Storbritanniens transportdepartement och InnovateUK. Programmet har tilldelats sextio miljoner pund för att stödja nitton projekt som utvecklar hållbara maritima lösningar.

Höga säkerhetskrav och framtidens teknik

SGS:s vd Diane Gilpin betonar att samarbetet med NTS visar att FastRig-tekniken kan installeras på alla fartyg – även de med de högsta säkerhetskraven.

– NTS ger oss möjlighet att genomföra formella sjötester, vilket ger verifierad data för att bekräfta våra digitala modeller och tester, säger Gilpin.

En flotta med global räckvidd

Hittills har PNTL transporterat över tvåtusen kärncontainrar över fem miljoner mil till länder som Belgien, Finland, Frankrike, Japan, Sverige och USA.

Framtidens sjöfart är grönare

De pågående testerna med FastRig markerar ett viktigt steg mot en mer hållbar sjöfart. Genom att kombinera innovativa teknologier och höga säkerhetskrav visar NTS och SGS vägen för framtidens gröna transporter.

Källa: World Nuclear News