Det norska privata godstågsföretaget Onrail har i över ett och ett halvt år varit utestängt från den statliga verkstaden i Alnabru, Oslo. Konflikten har lett till betydande ekonomiska förluster för företaget och drabbat verksamhetens effektivitet.
– Det här har kostat oss miljoner norska kronor i extra utgifter och uteblivna intäkter, säger Henning Aandal, vd för Onrail AS till NRK.
Expanderande verksamhet kräver underhåll
Onrail startade 2021 med att trafikera godståg mellan Oslo och Åndalsnes. Sedan dess har företaget utökat sin verksamhet till att omfatta linjer till Stavanger, Bergen och Trondheim efter att ha tagit över dessa rutter från det svenska bolaget Green Cargo. Den snabba expansionen krävde underhåll av fler vagnar, vilket intensifierade behovet av verkstadstillgång.
Trots lagkrav på icke-diskriminerande tillgång till järnvägstjänster har Onrail nekats plats i verkstaden. Företaget vände sig därför till den norska järnvägstillsynen Statens jernbanetilsyn, som nu fastställt att Onrail har rätt till tillträde utan diskriminering.
Oklara ansvarsförhållanden mellan aktörer
Verkstaden i Alnabru ägs av det statliga Bane Nor och är uthyrd till det statliga godstågsföretaget CargoNet, som i sin tur har gett det statliga företaget Mantena AS i uppdrag att sköta underhållet. För närvarande används verkstaden enbart för CargoNets egna vagnar.
CargoNet hävdar att ansvaret ligger hos Bane Nor, som äger verkstaden och järnvägsinfrastrukturen.
– Vi är hyresgäster och kunder i verkstaden men erbjuder inga egna verkstadstjänster, säger Marius Holm, vice vd för marknadsföring och kommunikation i Vy-gruppen, som äger CargoNet.
Mantena menar å sin sida att de gärna skulle utföra underhåll även för Onrail men att de är beroende av CargoNets godkännande för att ta in andra kunder.
Beslut väntas från järnvägstillsynen
Statens jernbanetilsyn undersöker ärendet och har meddelat att man kommer att kräva att CargoNet ger Onrail tillgång till verkstaden. Varken Bane Nor eller tillsynsmyndigheten har dock velat kommentera frågan innan ett slutgiltigt beslut är fattat.
Konkurrens och framtid för norsk järnväg
Konflikten belyser de utmaningar som privata aktörer möter när de konkurrerar med statligt ägda företag på järnvägsmarknaden. Onrail ser beslutet som ett steg mot mer rättvisa villkor och hoppas på en lösning som gör det möjligt att upprätthålla och vidareutveckla sin verksamhet.
– Vi vill bidra till ökad konkurrens och bättre transportlösningar på den norska järnvägen, säger Henning Aandal.
Källa: LOK-report