CRRC visade upp sitt första vätgaståg

Det kinesiska företaget CRRC visade upp sitt senaste tillskott inom hållbar järnvägsteknik – CINOVA H2, världens första vätgasdrivna intercity-tåg. Foto: Markku Björkman

CRRC, det kinesiska företaget som är världsledande inom järnvägsteknik visade upp sitt senaste tillskott inom hållbara transporter – CINOVA H2, världens första intercity-tåg som drivs helt av vätgas.

På väg mot en 
koldioxidsnål framtid

Under temat "På väg mot en koldioxidsnål framtid" presenterade  CRRC lösningar som kombinerar låg miljöpåverkan med intelligenta och energieffektiva transportsystem. Företagets nya vätgaståg CINOVA H2 är en central del av detta arbete, med ambitionen att skapa renare och mer hållbara järnvägslösningar.
 

Innovativt tåg för framtiden

CINOVA H2 är helt automatiserat och kan nå hastigheter på upp till 160 kilometer i timmen. Det som gör tåget unikt är dess drivmedel – vätgas. Tack vare detta kan tåget köra långa sträckor utan att behöva tankas eller anslutas till elnätet, vilket gör det till ett flexibelt och effektivt alternativ för intercity- och regionaltransporter.

Tåget är utrustat med ett hybridkraftsystem och flera energilagringsenheter, vilket gör det extra anpassningsbart för olika typer av klimatiska förhållanden. Detta gör CINOVA H2 till en mångsidig lösning för framtidens järnvägstransporter, särskilt i områden där förhållandena kan variera kraftigt.
 

b
Interiör i kinesiska CRRC:s CINOVA H2, världens första vätgasdrivna intercity-tåg.
Foto: Messe Berlin.
b
Interiören i CINOVA H2, världens första vätgasdrivna intercity-tåg. Tåget är resultatet av CRRC:s långsiktiga arbete och innovationer inom ren energiteknik. Genom att använda vätgas som drivmedel minskar tåget inte bara utsläppen av koldioxid, utan bidrar även till att minska beroendet av fossila bränslen.
Foto: Messe Berlin

Hållbar transport i fokus

CINOVA H2 är resultatet av flera års forskning och utveckling inom ren energiteknik hos CRRC. Genom att använda vätgas som bränsle minskar tåget inte bara koldioxidutsläppen utan bidrar även till att minska beroendet av fossila bränslen. Detta är ett viktigt steg för att minska transportsektorns påverkan på miljön globalt sett.

CRRC har genomfört omfattande tester av sitt vätgaståg, och resultaten visar att tåget uppfyller de förväntade kraven på effektivitet och tillförlitlighet. Med dessa framsteg hoppas företaget att fler hållbara järnvägslösningar kommer att utvecklas och användas, vilket i sin tur kan leda till minskade utsläpp från transportsektorn globalt.
 

Diversifierade godstransportlösningar

Utöver sina innovativa lösningar för persontransporter presenterade CRRC också ett brett spektrum av miljövänliga alternativ för godstransporter. Ett exempel är den nya 24-axlade elektriska godslokomotiven, som erbjuder en betydande ökning av transportkapaciteten. CRRC har också lanserat en ny 45-tons malmvagn som är konstruerad för att möta det växande behovet av högkapacitetsgodstransporter.
 

Företaget har även introducerat en serie nya energilokomotiv, inklusive diesel-batterihybrider och vätgasdrivna modeller, med en effekt som sträcker sig från 1000 till 2000 kilowatt. Dessa diversifierade lösningar innebär att CRRC kan erbjuda mer flexibla och miljövänliga alternativ för godstransportsektorn.

b
Utrymmessparande cykelställ i CRRC:s nya vätgaståg. CINOVA H2. 
Foto: Markku Björkman
b
Informations-display på CRRC:s nya vätgaståg, med tredelad skärm bland annat om sträckan och annat relevant.
Foto: Markku Björkman

Helhetssystem för järnvägsfordon

CRRC har inte bara fokuserat på tågens prestanda, utan företaget har även utvecklat ett avancerat system för att förbättra driften och underhållet av hela järnvägssystemet. Med sitt system för tåg- och markintegration (TIES) har man skapat en lösning som integrerar alla operativa scenarier, från strömförsörjning och signalsystem till spårunderhåll och passagerarservice.

– TIES-systemet är utformat för att optimera hela järnvägssystemets livscykel och säkerställa maximal effektivitet, sa en representant från CRRC.

Denna holistiska lösning syftar till att inte bara förbättra tågens drifttid och underhåll, utan också att minska de totala driftskostnaderna och miljöpåverkan genom optimerade processer. TIES-systemet representerar nästa steg i utvecklingen av integrerade järnvägssystem, där alla delar samverkar för att skapa en effektivare och mer hållbar transportlösning.
 

Digitalt livscykelsystem

CRRC har också presenterat sitt digitala livscykelsystem (DLS) på InnoTrans 2024. Detta flexibla system anpassar sig efter stadens storlek och befolkning och stödjer olika affärsmodeller, som offentlig-privata partnerskap (PPP) och systemintegration. DLS-systemet hjälper städer och järnvägsoperatörer att anpassa sina transportsystem efter de unika behoven i varje region, vilket gör det till en mycket flexibel och skalbar lösning.
 

En ny standard för hållbara järnvägslösningar

Med lanseringen av CINOVA H2 och deras andra hållbara järnvägslösningar har CRRC tagit ett stort steg mot att bli en ledande aktör inom grön transportteknik. Företagets satsning på vätgaståg och deras arbete med att integrera hela järnvägssystemet visar deras vilja att bidra till den globala övergången mot mer hållbara transporter.

Innotrans 2024 är en plattform där CRRC kan visa upp sin senaste teknologi och innovationer inom hållbara transportsystem. Genom att kombinera teknisk prestanda med en stark miljöprofil har CRRC visat att det är möjligt att skapa lösningar som både uppfyller de höga kraven från dagens transportsektor och samtidigt minskar dess miljöpåverkan.

CRRC:s framsteg inom vätgaståg och deras arbete med att utveckla diversifierade godstransportlösningar pekar på en framtid där transportsektorn kan bli mer hållbar och effektiv, samtidigt som den möter de ökade behoven för både person- och godstransporter.
 

Framtidens transporter

Med sitt engagemang för innovation och hållbarhet har CRRC etablerat sig som en pionjär inom utvecklingen av ren energiteknik för järnvägstransporter. Lanseringen av CINOVA H2 markerar början på en ny era inom intercity-tågtrafik, där koldioxidfria lösningar blir normen.

– Vi ser fram emot att fortsätta utveckla teknologier som kan bidra till en renare och mer hållbar framtid för transportsektorn, sa en talesperson från CRRC.

Genom att integrera avancerade systemlösningar och innovativ tågdesign har CRRC positionerat sig som en av de främsta aktörerna inom global järnvägsteknik, med en tydlig vision om att leda vägen mot en grönare framtid.
 

Markku Björkman