SKF och LOTS Group har inlett ett samarbete för att elektrifiera långdistansfrakt. En ny rutt för batterielektriska fordon (BEV) ska reducera utsläppen av koldioxid med 97 procent och effektivisera transportflöden. Rutten blir en av de längsta i Europa och omfattar 221 000 kilometer per år.
Företagen utvecklar en av Europas längsta rutter för batterielektriska fordon. Rutten omfattar 221 000 kilometer per år och beräknas minska koldioxidutsläppen med 298 ton, motsvarande utsläppen från 210 personbilar.
LOTS Group, ett dotterbolag till Scania, ansvarar för ruttoptimering och laddningshantering. Målet är att 85 procent av körsträckan ska utföras med full last. Projektet ska stegvis implementeras, med verifiering 2025 och full drift senare samma år.
Johan Palmqvist, Managing Director Europe på LOTS Group, kommenterar:
"Detta partnerskap är ett stort steg framåt i övergången till hållbar logistik. Genom samarbete mellan transportköpare, transportörer och laddpartners reducerar vi inte bara utsläppen utan maximerar nyttjandegraden vilket är nyckeln till ekonomiskt hållbara transporter."
Måns Isacsson, logistikchef på SKF Sverige, framhåller:
"Detta samarbete hjälper oss att säkerställa energieffektiva och klimatsmarta transporter till våra kunder som stödjer vår ambition att nå nettonoll klimatpåverkan i hela värdekedjan."
Projektet ska utvärdera energianvändning och operativa parametrar innan fullskalig drift inleds. Rutten visar potentialen för elektrifiering av långdistansfrakt.