Bilregistreringar i januari - Dieselbilar backar, etanolbilar ökar mest

Fler nyregistrerade personbilar under januari Foto: ivan kazlouskij/unsplash

Under januari 2025 nyregistrerades 20 308 personbilar, det är 14 procent fler än samma månad 2024. Dieselbilar minskade mest procentuellt sett, medan etanolbilar ökade mest. Det visar Trafikanalys officiella statistik för nyregistrerade fordon per månad.

Det var dieselbilarna som minskade mest procentuellt (–27 procent) under månaden, medan etanolbilarna ökade mest (+282 procent). Etanolbilarna har fört en tynande tillvaro under många år. Under 2008 när andelen etanolbilar var som högst bland nya bilar (21 procent), nyregistrerades runt 5 000 etanolbilar per månad, jämfört med runt 300 etanolbilar per månad under 2024. Under januari nyregistrerades nästan 1 700 nya etanolbilar, troligen för att undgå den malus-skatt som införs fr.o.m. februari i år.*

Av de nyregistrerade personbilarna under januari var 50 procent laddbara; 28 procent elbilar och 22 procent laddhybrider. I januari 2024 var andelen laddbara bilar bara marginellt högre; 51 procent.

Under januari 2025 avregistrerades 21 178 personbilar att jämföra med 20 308 nyregistreringar samma månad. Drygt hälften (53 procent) av de avregistrerade personbilarna har exporterats.

b
Figur. Antal nyregistrerade personbilar i Sverige per månad. Totalt åren 2023–2024 samt per drivmedel under 2025. Tabell: Trafikanalys

Under januari 2025 nyregistrerades 2 560 lätta lastbilar, –10 procent jämfört med året innan. Andelen eldrivna lätta lastbilar var 20 procent under januari 2025 (26 procent i januari 2024). Beloppet för klimatpremien som infördes i februari 2024 sänktes vid årsskiftet, från ett bidrag på som högst 50 000 kr, till max 40 000 kr. Långa handläggningstider gör att även om företag har sökt klimatpremien under 2024 så kan beslutet fattas under 2025 och då med en lägre premie.

Antalet nyregistrerade tunga lastbilar under januari 2025 var 494 (+11 procent), där andelen eldrivna tunga lastbilar var 9 procent och gasdrivna 7 procent. Det pågår en försöksverksamhet att kunna köra tung lastbil på upp till 4 250 kg totalvikt med vanligt B-körkort. Undantaget gäller om lastbilen är avsedd för godstransport och drivs med el, gas eller är hybrid.** Denna möjlighet är tänkt att kompensera för mindre lastutrymme i dessa bilar med tungt batteri etc. Det är idag främst eldrift som är aktuellt i viktsegmentet 3 501–4 250 kg. Under hela 2024 nyregistrerades 97 sådana eldrivna lastbilar och i januari 9 stycken.

Antalet nya bussar drivs till stor del av de offentliga upphandlingarna inom den regionala kollektivtrafiken och varierar mycket över månader och år. Under januari nyregistrerades 195 bussar, tre gånger så många som i januari 2024. Hela 66 procent av de nya bussarna i januari var eldrivna, övriga var dieselbussar.

Källa: Trafikanalys