Finlands näringsliv ser en fast förbindelse över Östersjön som en strategisk investering för landets säkerhet och ekonomi. Enligt en rapport beställd av Finlands näringsliv (EK) behöver Finland stärka sina transportförbindelser till Europa och omvärlden. Östersjöns sårbarhet gör det nödvändigt att undersöka nya rutter för att säkra landets handelsvägar.
EK föreslår att Finland utreder en fast förbindelse mellan fastlandet och Stockholm via Åland. Förslaget inkluderar en kombination av bro och tunnel. Dessutom vill organisationen undersöka en förbindelse mellan Vasa och Umeå samt en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn.
Bro- och tunnelförbindelser utreds
Förslaget ingår i en rapport som beställts från Destia av EK, Arbetsgivarorganisationen för tjänstesektorn Palta och Byggindustrin.
– Utvecklingen av internationella transportförbindelser måste sättas högst på den politiska agendan. Vi måste vara beredda på att infrastrukturen kräver långsiktiga investeringar som sträcker sig över flera regeringsperioder, och som kan pågå in på 2040- och 2050-talet, säger EK:s vd Jyri Häkämies i ett pressmeddelande.
Viktigt för både ekonomi och säkerhet
Enligt rapporten bör frågan om nya transportvägar behandlas redan under denna regeringsperiod. Häkämies betonar att en starkare transportförbindelse är en naturlig del av Finlands Nato-samarbete.
– Vår integration med Västeuropa handlar också om transport. Vi behöver bättre förbindelser till övriga Europa och resten av världen för att stärka ekonomin och underlätta utrikeshandeln. Detta blir ännu viktigare i en tid där säkerhetsläget försämras, vilket vi redan sett genom sabotage i Östersjön, säger han.
Utveckling av järnvägs- och sjötrafik
Utöver bro- och tunnelprojekt föreslår rapporten att Finland inför EU-standard på järnvägsspår mellan Haparanda, Uleåborg, Brahestad och Rovaniemi. Säkerheten inom sjöfarten i Östersjön måste förbättras och konkurrenskraften inom flyget stärkas.
Utredningarna ska syfta till att lösa problemet med Finlands geografiska läge som en logistisk återvändsgränd.
– Det är viktigt att undersöka samarbetsmöjligheter med de nordiska och baltiska länderna samt att ta hänsyn till EU:s ambition att förbinda huvudstäder med höghastighetståg, föreslås i rapporten.
Källa: Maaseudun Tulevaisuus