Europeiska biltillverkare kräver snabba CO₂-lösningar

Branscen vill se fler undantag, inklusive en stegvis anpassning. Foto: obi/unsplash

Europeiska tillverkare av person- och transportbilar efterlyser anpassningar av koldioxidreglerna för 2025. Branschen varnar för höga kostnader och potentiella böter om regelverket inte mildras, särskilt med tanke på den svaga efterfrågan på elfordon.

Tillverkarna står inför möjliga sanktioner på upp till 16 miljarder euro eller betydande kostnader för att uppfylla kraven. Alternativ som överlåtelse av utsläppsrätter, prishöjningar eller minskad produktion ses som lösningar. Företagen är dessutom ensamma om att riskera omfattande böter för faktorer de inte kontrollerar, såsom den långsamma utbyggnaden av ladd- och vätgasinfrastruktur.

Branschen anser att det inte finns tid att invänta EU-kommissionens pågående strategiska dialog om fordonsindustrins framtid. Beslut om investeringar tas redan nu, och tillverkarna vill se omedelbara åtgärder för att undvika 2025 års sanktioner.

"De föreslagna lösningarna för lätta fordon innebär flexibilitet, inte ett avsteg från klimatmålen. Omställningen fortsätter – investeringar på över 250 miljarder euro i utsläppsfria teknologier är det tydligaste beviset", säger Sigrid de Vries, generaldirektör för den europeiska branschorganisationen ACEA.

Situationen är särskilt utmanande för lätta transportbilar, där försäljningen av elektrifierade modeller går långsamt. Branschen vill se fler undantag, inklusive en stegvis anpassning och ett femårigt genomsnittssystem, för att undvika böter och skapa lättnader för segmentet.

En anpassad lösning för 2025 får dock inte påverka den fullständiga översynen av CO2-reglerna samma år. Den kommande genomgången anses avgörande för en mer sammanhållen strategi och långsiktig anpassning av regelverket för en hållbar och konkurrenskraftig övergång.

Källa: Acea