Helsingborgs Hamn 2024 – stabila godsflöden men minskade volymer inom bulk och lastbilar

Stabilisering trots utmaningar och satsningar på ny teknik och infrastruktur. Foto: Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn visade en ökning av containervolymen med 6 procent under 2024, samtidigt som övriga godsflöden var stabila men låg under nivåerna från tidigare år. Trots detta fortsatte hamnen att göra investeringar inom teknik och hållbarhet för framtidens logistikflöden. De globala osäkerheterna inför 2025 skapar dock fortsatt osäkerhet för hamnens verksamhet.

Den svenska ekonomin visar tecken på återhämtning med fallande inflation och förväntade räntesänkningar. Det kan ge ökad köpkraft och möjliga ökningar i godsflöden under 2025. Samtidigt medför osäkerheter kring USA:s handelspolitik och eventuella handelstullar mot Europa en oförutsägbarhet för globala flöden, vilket kan påverka hamnens framtid.

Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn, kommenterade:

"Vi ser tydliga tecken på att marknaden sakta återhämtar sig, och vår kapacitet att hantera ökande volymer stärks genom de investeringar vi gjort. Men för att säkerställa långsiktig tillväxt krävs fortsatt effektivisering och noggrann ekonomisk styrning."

Ekonomiskt resultat och åtgärder för 2024

För 2024 landade resultatet på 26 miljoner kronor före bokslutsdispositioner, vilket var lägre än förväntat. Minskade bulkvolymer, särskilt inom spannmål (-62 %) och pellets (-23 %), påverkade omsättningen negativt. Lastbilstrafiken minskade med 4 %, delvis på grund av den tyska ekonomins svaghet. Samtidigt ökade hamnens kostnader för säkerhet och underhåll.

Trots dessa utmaningar var ökningen av containervolymen ett positivt tecken, även om bulk- och lastbilsvolymerna minskade. Effektiviseringar och investeringar skapar nu bättre förutsättningar för framtida tillväxt.

Investeringar och långsiktiga satsningar

Helsingborgs Hamn fortsatte under året att investera i teknik och infrastruktur. Bland de nya investeringarna märks hamnens första eldrivna reachstacker och fyra nya el-dragbilar. Idag är 31 % av arbetsmaskinerna eldrivna, men målet om 75 % till 2026 är fortfarande långt borta. Högre kostnader och långa leveranstider påverkar elektrifieringstakten, men hamnens ambition att ligga i framkant kvarstår.

Andra viktiga satsningar har gjorts inom el-infrastruktur, IT-system och förberedelser för en framtida hamnflytt. De senaste årens investeringar i muddring och ett nytt Terminal Operating System (TOS) innebär ökade avskrivningar, men anses nödvändiga för att möta framtidens krav.

Källa: Helsingborgs hamn