2024 noterades det högsta genomsnittet för vägtrafik på Øresundsbron på sju år, med 20 692 vägpassager per dag. Detta överträffade det tidigare rekordet från 2017.
Øresundsbro Konsortiet rapporterade ett resultat före värdeförändring på 1 636 miljoner DKK, en ökning med 155 miljoner DKK jämfört med 2023. Vägtrafiken ökade med 3,6 procent jämfört med föregående år, med totalt 7 573 367 passager i betalstationen. Detta är en ökning med 0,6 procent jämfört med rekordåret 2017. Justerat för skottåret 2024 steg den genomsnittliga dygnstrafiken med 0,3 procent.
Trots ökad trafik lyckades konsortiet sänka sina driftskostnader, vilket bidrog till ett ekonomiskt rekordresultat. Genom att minska skuldsättningen och dra nytta av lägre räntor blev 2024 det bästa året ekonomiskt sett.
Pendlingen över bron såg en markant uppgång under 2024. Pendlingstrafiken ökade med 12,9 procent jämfört med 2023, vilket återställde nivåerna till före pandemin. ØresundPENDLER+, som erbjuder obegränsad pendling till en fast månadskostnad, stod för nästan hälften av alla pendlarpassager.
Den danska fritidstrafiken över bron nådde nya rekordnivåer och har varit större än den svenska sedan 2023. Totalt ökade fritidstrafiken bland ØresundGO-kunder med 4,8 procent.
Last- och varubilarnas trafik, som minskade under 2023, visade tecken på återhämtning 2024. Lastbilstrafiken steg med 0,4 procent för helåret, och varubilstrafiken ökade med 5,7 procent.
Elfordon över Øresundsbron ökade med 50 procent jämfört med 2023. Totalt körde cirka 990 000 elfordon över bron, vilket motsvarar 13 procent av trafiken, upp från 8,7 procent året innan.