Frivilliga insatser räcker inte – nu krävs tuffare regler för godstrafiken

EU skärper utsläppskraven för tunga fordon, vilket kräver fler eldrivna lastbilar. Foto: IVL

Företag som frivilligt minskar sina klimatutsläpp bidrar till godstrafikens klimatomställning, men det räcker inte för den omställning som behövs. Det visar en ny kartläggning som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort.

– Det spelar roll att företag köper transporter med låg klimatpåverkan, och särskilt inom livsmedels- och dagligvaruindustrin finns det många föredömen. Men på det stora hela räcker inte det frivilliga, vi kommer inte ifrån att det behövs lagar och regler som gör att alla bidrar till omställningen på lika villkor, säger Tobias Gustavsson Binder, transport- och mobilitetsexpert vid IVL.

Två viktiga faktorer förklarar frivillighetens ofta begränsade betydelse. Den ena är att många företag inte vill betala för minskad klimatpåverkan. Detta gäller både företag med uttalade klimatmål och företag som inte har det. Den andra faktorn är att godstransporter ofta inte prioriteras i företagens klimatarbete, eftersom andra utsläpp kan vara större och viktigare.

Samtidigt ställer EU ökade krav på fordonstillverkare att minska utsläppen från nya tunga fordon, vilket i praktiken förutsätter en allt större andel eldrivna fordon. Företag spelar en viktig roll i att köpa transporter där dessa fordon används, men i nuläget ger politiken få anledningar att göra det.

– Den nuvarande politiken för låga drivmedelspriser bromsar utvecklingen eftersom den ökar merkostnaden för ellastbilar. Ska transportköpande företag göra sitt i omställningen kommer det behövas ny politik, säger Tobias Gustavsson Binder.

Efter den kraftiga sänkningen av reduktionsplikten har priserna på ren biodiesel, HVO100, minskat. Det har fått fler att välja HVO100 istället för vanlig diesel, och försäljningen fördubblades också under 2024 jämfört med året innan. Ökningen motsvarar dock inte i närheten den HVO som tidigare blandades in i den vanliga dieseln tack vare reduktionsplikten.

– Så länge omställningen innebär en merkostnad, och så länge det är frivilligt för företagen att bidra, så kommer bidraget vara begränsat. Samtidigt märker vi att många företag varit positiva till reduktionsplikten, trots att den gav högre dieselpriser, säger Tobias Gustavsson Binder.

Källa: IVL