Elbilstillverkaren Nikola ansöker om konkursskydd

Aktiekursen för det Phoenix-baserade bolaget föll under två dollar i slutet av förra året och rasade nyligen ytterligare 40 procent. Foto: michael fousert/unsplash

Den amerikanska elbilstillverkaren Nikola har ansökt om konkursskydd enligt Chapter 11 i USA:s konkurslagstiftning. Bolaget meddelade tidigare att det riskerade att få slut på likvida medel under året.

Bolaget hade ett högt marknadsvärde under 2020, uppskattat till omkring 30 miljarder dollar, vilket vid tillfället översteg Ford Motor Co:s börsvärde. Företaget var tidigare en uppmärksammad aktör på börsen men blev indraget i en skandal. Grundaren dömdes 2022 för att ha vilselett investerare om bolagets teknik.

Skandal och rättegång

Vid rättegången mot grundaren Trevor Milton uppgav åklagare att en video av en prototyp på väg i en öken i själva verket visade en obrukbar lastbil som rullats ner för en backe.

Produktionssvårigheter och förluster

Verksamheten har haft svårigheter att skala upp sin produktion, som i huvudsak gällt eldrivna lastbilar. Under tredje kvartalet tillverkades 83 lastbilar, men bolaget redovisade en nettominskning på nästan 200 miljoner dollar. Under andra kvartalet producerades 77 lastbilar, med en förlust på nästan 134 miljoner dollar.

Bolaget har lämnat in konkursansökan vid en domstol i Delaware och meddelat att en auktion och försäljning av verksamheten planeras. Det uppges finnas cirka 47 miljoner dollar i likvida medel.

Fortsatt drift i begränsad omfattning

Företaget uppger att det avser att i begränsad omfattning fortsätta service och support för befintliga fordon, inklusive bränslepåfyllning, till slutet av mars. Fortsatta operationer efter det kräver ytterligare finansiering och domstolens godkännande.

”Som andra aktörer inom elbilsindustrin har vi påverkats av marknads- och makroekonomiska faktorer”, sade vd Steve Girsky i ett uttalande.

Han uppgav att företaget under de senaste månaderna försökt säkra kapital, minska skulder och bevara likviditet, men att insatserna inte varit tillräckliga.

”Styrelsen har bedömt att Chapter 11 är den bästa lösningen under rådande omständigheter”, sade Girsky.

Rättegång och fängelsestraff för Milton

I december 2023 dömdes Trevor Milton till fyra års fängelse för att ha överdrivit påståenden om bolagets produktion av utsläppsfria lastbilar, vilket ledde till stora förluster för investerare. Milton dömdes för bedrägeribrott och beskrevs av åklagare som en bedragare sex år efter att ha grundat företaget i en källare i Utah. Enligt åklagarna gjorde han falska påståenden om att bolaget hade utvecklat en egen revolutionerande lastbil, som i själva verket var en General Motors-modell med en ny logotyp.

Nikolas vd vittnade under rättegången och sade att Milton ”var benägen att överdriva” när han presenterade bolaget för investerare. Milton avgick 2020 efter rapporter om bedrägeri, vilket fick aktiekursen att rasa. Investerare led betydande förluster när uppgifter ifrågasatte hans påståenden om att bolaget redan hade producerat utsläppsfria lastbilar.

Regleringar och marknadsutveckling

Företaget betalade 125 miljoner dollar 2021 för att förlika ett civilrättsligt ärende med SEC, utan att erkänna något felaktigt agerande.

Utöver de juridiska problemen har företaget påverkats av en svårare marknadssituation för elbilstillverkare. President Donald Trump har lovat att avskaffa det han felaktigt beskriver som president Joe Bidens "elfordonsmandat".

Detta innebär i praktiken att han skulle dra tillbaka Bidens mål om att hälften av alla nya bilar som säljs 2030 ska vara eldrivna. Han förväntas även försöka upphäva en skattereduktion på 7 500 dollar för köp av elbilar, som godkändes av kongressen som en del av Bidens klimatlag från 2022.