Scania och DHL testar elfordon med räckviddsförlängare för transporter mellan Berlin och Hamburg

En gemensamt utvecklad Extended Range Electric Vehicle (EREV) testas av Post & Parcel i Tyskland från och med februari 2025 för transporter mellan Berlin och Hamburg Foto: Scania

Scania och DHL har tillsammans utvecklat ett elfordon med bränsledriven räckviddsförlängare (Extended Range Electric Vehicle, EREV). Från februari 2025 testas fordonet för pakettransporter mellan Berlin och Hamburg. Syftet är att erbjuda en övergångslösning tills helt eldrivna lastbilar och laddinfrastruktur är fullt utbyggda.

Fordonet är en modifierad eldriven lastbil där ett av batteripaketen ersatts med en bränsledriven generator. Detta minskar batteriets räckvidd men ger extra energi vid behov. Den totala räckvidden uppskattas till 650–800 kilometer och fordonet kan tankas på vanliga bensinstationer.

Tobias Meyer, VD för DHL Group, betonar behovet av praktiska lösningar under omställningen:

"Det kommer att ta ett tag innan det finns tillräckligt med förnybar el, elnätskapacitet och laddningsinfrastruktur för att helt förlita sig på batterielektriska lastbilar."

Christian Levin, VD för Scania, understryker vikten av interimslösningar:

"Framtiden är elektrisk, men det bästa får inte vara det godas fiende medan omställningen pågår."

Fordonet är utrustat med en elmotor på 230 kW (295 kW peak), ett batteri på 416 kWh och en bränsledriven generator på 120 kW. Maxhastigheten är 89 km/h och lastkapaciteten cirka 1 000 paket. Lastbilen kan även dra en släpvagn med extra lastutrymme.