Polen och Rail Baltica – en viktig länk i Europas järnvägsnät

Białystoks restaurerade järnvägsstation i Polen är en viktig del av Rail Baltica-sträckan. Foto: Rail Baltica.

Polen spelar en avgörande roll i Rail Baltica-projektet som en strategisk partner och en förbindelselänk mellan Litauen, Lettland och Estland med övriga Europas järnvägsnät. Arbetet med Rail Baltica fortskrider i alla tre baltiska länder, och vid årsskiftet väntas 43 procent av huvudlinjen vara redo för byggstart eller redan under konstruktion. Samtidigt har den polska delen av projektet utvecklats kontinuerligt under flera år.

Nyligen besökte Rail Baltica-teamet Polen för att granska moderniseringsarbetet och se utvecklingen av den järnvägslinje som ska ansluta Polen till Litauens gräns.

Polens järnvägsnät och dagens förbindelser

Polens järnvägsnät sträcker sig över drygt 23000 km kilometer och består huvudsakligen av spår med europeisk standardbredd på 1 435 millimeter. Vid gränserna till Ryssland, Belarus, Ukraina och Litauen finns dock några spår med 1 520 millimeters bredd. I dagsläget går det tåg mellan Polen och Litauen, men på grund av skillnader i spårvidd måste passagerarna byta tåg vid gränsen. För att underlätta bytet finns en plattform där ett polskt tåg med 1 435 millimeters spårvidd står på ena sidan och ett litauiskt tåg med 1 520 millimeters spårvidd på den andra.

Modernisering och utveckling av den polska sträckan

Trots att moderniseringsarbetet pågår är delar av den polska sektionen av Rail Baltica redan i bruk. Järnvägslinjen byggdes ursprungligen på 1800-talet med 1 520 millimeters spårvidd men konverterades senare till 1 435 millimeter för att anpassas till europeisk standard. Till skillnad från de baltiska länderna hade Polen redan järnvägsspår med standardbredd, vilket möjliggjorde att moderniseringsarbetet kunde påbörjas redan 2012.

Den polska delen av Rail Baltica sträcker sig nästan 400 kilometer från Warszawa till Trakiszki vid den litauiska gränsen. Moderniseringen har delats upp i fem etapper: Warszawa till Sadowne, Sadowne till Czyżew, Czyżew till , Białystok till Ełk och slutligen Ełk till den litauiska gränsen. Arbetet på de flesta delsträckor är redan avslutat, en byggentreprenad har tecknats för ytterligare en sektion, och den sista delen beräknas vara färdig kort efter 2030. När hela sträckan är klar kommer restiden mellan Warszawa och den litauiska gränsen att minska till cirka tre timmar, jämfört med dagens restid på över fem timmar.

Högre hastigheter efter modernisering

Längs sträckan mellan Warszawa och den litauiska gränsen går tågen idag i en hastighet av ungefär 120 kilometer i timmen, även om infrastrukturen i teorin tillåter upp till 160 kilometer i timmen. Efter moderniseringen kommer hastigheterna att öka till 200 kilometer i timmen, och på vissa sektioner upp till 250 kilometer i timmen.

Stora investeringar på den sista sträckan

Den största investeringen i Polens del av Rail Baltica krävs för den sista sträckan mellan Ełk och Trakiszki vid den litauiska gränsen. Projektet beräknas kosta omkring två miljarder euro. Denna del av linjen kräver delvis en ny sträckning, eftersom de befintliga spåren inte följer den mest direkta rutten. Vissa sektioner är dessutom endast anpassade för godstransporter, vilket gör att en ny bana behöver byggas. Dessutom måste hela denna sträcka elektrifieras.

Planering och framtid

För närvarande befinner sig denna del av projektet i planeringsfasen, där tekniska förberedelser och miljökonsekvensbedömningar pågår.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., som ansvarar för den polska järnvägsinfrastrukturen, har nyligen utlyst en stor upphandling värd sex miljarder polska zloty (1,4 miljarder euro). Det är den största järnvägsinvesteringen i Polens historia och fokuserar på att modernisera en 100 kilometer lång sträcka mellan Białystok och Ełk. Moderniseringen kommer att minska restiden mellan de två städerna med 30 minuter, vilket gör att resan tar 55 minuter med en hastighet på upp till 200 kilometer i timmen. Två elektrifierade spår kommer att byggas, vilket förbättrar effektiviteten och minskar miljöpåverkan.

Investeringen är ett viktigt steg för Rail Baltica och Polens nationella transportnät. Den kommer att stärka de regionala förbindelserna och bidra till en bättre integration med det europeiska järnvägssystemet.

Källa: Rail Baltica