Elektrifiering av bussdepåer i Dalarna beslutad

Ambulansbuss. Pressbild: Region Dalarna

Kollektivtrafiknämnden i Region Dalarna har beslutat om nästa steg i elektrifieringen av busstrafiken. Fem bussdepåer i Avesta, Hedemora, Leksand, Ludvika och Mora ska anpassas för eldrift. Investeringen beräknas till 214 miljoner kronor och innebär en ökad driftskostnad på 14,6 miljoner kronor årligen under en tjugoårsperiod.

Elektrifiering i etapper

Elektrifieringen av busstrafiken sker i flera etapper. Arbetet med etapp 1, som omfattar depåerna i Falun och Borlänge, pågår. I etapp 2 ska 72 bussar i Dalarna kunna drivas med el. Kollektivtrafikförvaltningen bedömer att Avesta, Hedemora, Leksand, Ludvika och Mora är lämpliga platser för omställningen.

Beslutet innebär att nämnden godkänner åtgärdsvalet för lokalförändring och elektrifiering av dessa depåer. Kostnaden för hyrestillägget beräknas till 14,6 miljoner kronor per år. En reservkraftsanläggning ska installeras till en driftkostnad på en miljon kronor årligen under tio år.

Ekonomiska konsekvenser

Övergången till eldrift beräknas minska busstrafikens produktionskostnader med cirka 33 miljoner kronor per år under hela avtalsperioden. Den faktiska besparingen beror på antalet elbussar, drivmedelskostnader och ränteläge. Genomförandet av etapp 2 förväntas vara klart inför avtalsstart 2028, förutsatt att samtliga nödvändiga beslut fattas i tid. Vid ett eventuellt avbrytande av projektet i förtid ska kollektivtrafiknämnden finansiera de upparbetade kostnaderna.

Beslutet fattades av kollektivtrafiknämnden men mötte motstånd av Kaj Bergenhill och Liselotte Forsberg som reserverade sig mot beslutet.

Källa: Region Dalarna