Sydkorea har beslutat att höja subventionerna för vätgasbränsle till bussoperatörer, vilket leder till en kostnadsminskning på 22 procent. Syftet är att göra vätgasdrivna bussar mer konkurrenskraftiga jämfört med elbussar, meddelade regeringen på söndagen.
Det sydkoreanska ministeriet för land, infrastruktur och transport (MOLIT) meddelar att den nya subventionen, som träder i kraft den 1 mars, innebär att bussbolagen endast behöver betala cirka 5 000 won per kilogram vätgas(1 000 won är 7,38 SEK). Detta är en minskning från nuvarande 6 400 won per kilogram, tack vare en subventionsökning från tidigare 3 600 won per kilogram.
Nya subventioner från mars
Enligt MOLIT beräknas de nya subventionerna ge en årlig besparing på omkring 26,5 miljoner won för en stadsbuss som kör cirka 90 000 kilometer per år. Detta skulle göra driftkostnaderna för vätgasbussar jämförbara med elbussar och förhoppningsvis öka andelen vätgasdrivna fordon.
Halverade bränslekostnader jämfört med marknadspriset
Den nya subventionen gör att bussbolagen endast behöver betala ungefär hälften av det genomsnittliga literpriset för vätgas i Sydkorea, som idag ligger på cirka 10 170 won per kilogram.
Fler tankstationer och verkstäder planeras
– Bussbranschen har haft svårt att investera i vätgasbussar på grund av höga bränslekostnader, brist på laddinfrastruktur och underhållsverkstäder, säger MOLIT i ett pressmeddelande.
Ministeriet planerar nu att utöka antalet vätgastankstationer och serviceverkstäder i framtiden. För närvarande finns det 54 storskaliga vätgaspåfyllningsstationer i landet.
Enligt regeringens plattform för bränslesubventioner erhåller redan godstransportörer ett bidrag på 5 000 won per kilogram vätgas, medan taxiförare får en subvention på 3 700 won per kilogram.
Säkerhetsskräck efter vätgasexplosioner
Beslutet om ökade subventioner kommer kort efter att Sydkorea drabbats av flera allvarliga vätgaseksplosioner. I slutet av december inträffade två separata incidenter, varav en resulterade i att en person skadades allvarligt när en defekt vätgasbuss exploderade.
Som svar på händelserna skärpte Sydkoreas ministerium för transportindustri och energi (MOTIE) säkerhetskraven och genomförde inspektioner av landets samtliga 198 tankstationer. Trots detta meddelade ministeriet i januari att man kommer fortsätta att investera i vätgastransport.
Ambitiösa mål för vätgasbussar
Som en del av sin strategi har den sydkoreanska regeringen satt upp ett mål om att 25 procent av alla stadsbussar ska drivas med vätgas år 2030. Under 2025 planeras dessutom investeringar på 720 miljarder won för att förändra transportsektorn och öka andelen vätgasdrivna fordon.
Stora satsningar på infrastruktur och inköp
Regeringen har avsatt 196,3 miljarder won för att bygga fler tankstationer under 2025. Därutöver planeras 16,4 miljarder won i subventioner för driftskostnader.
Vidare kommer 460 miljarder won att användas för att finansiera inköpet av 2 000 vätgasbussar. Dessutom investeras 717,7 miljarder won i 13 000 vätgasbilar, samt 41,3 miljarder won i byte av bränsleceller i befintliga fordon.
Den förlängda subventionen för vätgasbränsle på 3 600 won per kilogram kommer att gälla ytterligare ett år, samtidigt som regeringen reglerar priset på fossilgas för vätgasproduktion.
Källa: Hydrogen Insight