Volkswagen satsar på kinesisk batteriteknik - Kunskapsutbyte i omvänd riktning

CATL:s batterifabrik i China. Samarbetet mellan Volkswagen och CATL syftar inte bara till att utveckla och producera batterier. Det omfattar även områden som återvinning, batteribytesystem och transparens i leveranskedjan för råvaror. Foto: CATL

Volkswagen står inför en utmanande period. Försäljningen av elbilar går trögt, samtidigt som interna sparprogram genomförs och konkurrensen hårdnar – inte minst i Kina.

Men istället för att dra sig tillbaka väljer Volkswagen att satsa på strategiska samarbeten. Nu utökas samarbetet med den kinesiska batteritillverkaren CATL genom en ny avsiktsförklaring om fördjupad samverkan inom batteriteknik.

Volkswagen vill dra nytta av CATL:s expertis

CATL är ingen ny aktör för Volkswagen. Den kinesiska koncernen har levererat battericeller till den tyska biltillverkaren i mer än fem år och har dessutom etablerat sig i Europa. CATL:s europeiska huvudkontor ligger i Arnstadt i Tyskland, och företaget har även distributionscenter i Erfurt och Magdeburg samt ett kontor i München.

Den kinesiska batteritillverkaren är världens största producent av litiumjonbatterier för elbilar och räknas idag till en av de tio största underleverantörerna inom fordonsindustrin. Spanien har redan dragit nytta av CATL:s teknikutveckling inom batteriproduktion.

Tillgängliggör viktig kunskap om batteritillverkning

Tidigare har västerländska biltillverkare oftast exporterat sin expertis till Kina. Men inom elbilstekniken är det nu tvärtom. Genom samarbetet med CATL kan Volkswagen tillgängliggöra viktig kunskap om batteritillverkning – ett område där Europa har en hel del att utveckla.

Samarbetet med CATL är en del av Volkswagens bredare strategi för partnerskap. Utöver detta samverkar den tyska biltillverkaren även med den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng och det amerikanska bolaget Rivian för att utveckla framtidens mjukvaruarkitekturer för sina modeller.

Källa: Merkur