Forskare vid Chalmers har utvecklat HullMASTER, ett verktyg som hjälper fartygsägare att minska bränsleförbrukning och miljöpåverkan genom val av skrovfärger. Ursprungligen anpassat för Östersjön har verktyget nu utökats för att kunna användas i fler europeiska vatten. Intresset för tekniken har ökat bland rederier och myndigheter.
Ett rent fartygsskrov är avgörande för både ekonomi och miljö. Algpåväxt på skrovet kan öka bränsleförbrukningen med minst tio procent, vilket leder till ökade kostnader och högre utsläpp. Att hålla skrovet rent på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt är en utmaning för sjöfarten.
För rederier innebär skrovunderhåll en balansgång mellan kostnader och miljöhänsyn. Traditionella antifoulingfärger innehåller ofta koppar och zink, vilka läcker ut i havet och skadar marina ekosystem. Ett alternativ är silikonbaserade foul release-färger, som skapar en slät yta där påväxten lossnar vid hög fart. Dessa färger är dyrare att applicera och kräver noggrann rengöring vid ommålning.
Flera faktorer påverkar ett fartygs utsläpp, utöver val av färg. Motor, bränsle, avgasrening och rutt har stor betydelse. Skrovpåväxt varierar beroende på geografiskt område, medan vattnets temperatur och salthalt påverkar giftutsläppens omfattning. HullMASTER, utvecklat inom Trafikverkets branschprogram Hållbar sjöfart, hjälper rederier att optimera sina val.
För två år sedan visade forskning vid Chalmers att silikonfärger kunde ge både miljövinster och kostnadsfördelar vid trafik i Östersjön. Erik Ytreberg, forskare vid Chalmers, förklarade resultaten:
– När vi jämför koppar- och silikonfärger ser vi att silikonfärger inte bara ger miljövinster – kostnaden blir generellt sett också lägre över tid för redare som använder dem. Det är alltså en vinn-vinn-situation, sa han då.
Verktyget utvecklades ursprungligen för Östersjöregionen, men har genom forskningsprojektet HÅLL 2 anpassats för fler europeiska vatten. Forskarna har testat olika båtbottenfärger genom att exponera plexiglaspaneler i vatten under ett år på olika platser, från svenska västkusten till Svarta havet. Erik Ytreberg beskriver projektet:
– Vi har data från ett tiotal stora hamnar och kan nu skräddarsy lösningar för europeisk sjöfart.
I flera europeiska hamnar där vattnet är bräckt eller nästan sötvatten är skrovpåväxten mindre. Där kan verktyget bidra till optimerade lösningar för fartyg som trafikerar mellan sådana hamnar, enligt Erik Ytreberg.
Intresset för HullMASTER har vuxit i takt med utvecklingen. På branschkonferenser har färgbolag, rederier och myndigheter visat stort engagemang. Klassningssällskap har följt projektet med avsikt att hållbarhetsklassa båtbottenfärger. Även Transportstyrelsen har visat intresse och ser på sikt möjligheter att använda verktyget i internationella sjöfartsorganisationers arbete.
Forskningsprojekten har också bidragit till en växande forskningsmiljö vid Chalmers. Erik Ytreberg beskriver utvecklingen:
– Från början var det två seniora forskare, en doktorand och en post-doc som var involverade i projektet. Nu är vi tre seniora forskare, tre doktorander och två post-docs. HullMASTER är något vi alla kan samlas kring. Det är ett verktyg vi utvecklar strategier för, har möten om och som knyter ihop alla våra projekt, säger han.
Källa: Lighthouse