Massbalans i godstransporter – genväg eller gråzon?

Ska företag som har svårt att klara sina klimatmål kunna köpa och tillgodoräkna sig fossilfria transporttjänster – även om utsläppen inte minskar i just deras transporter – och vad finns det för risker med det? Foto: IVL Svenska Miljöinstitutet
Ska företag som har svårt att klara sina klimatmål kunna köpa och tillgodoräkna sig fossilfria transporttjänster – även om utsläppen inte minskar i just deras transporter – och vad finns det för risker med det? Foto: IVL Svenska Miljöinstitutet

IVL Svenska Miljöinstitutet startar ett projekt för att undersöka om massbalansprincipen är en återvändsgränd eller ett effektivt verktyg för att minska godstransporternas klimatpåverkan. En central fråga är om företag som har svårt att nå sina klimatmål ska kunna köpa och tillgodoräkna sig fossilfria transporttjänster, även om deras egna utsläpp inte minskar. Projektet ska också belysa vilka risker en sådan lösning kan innebära.

– Det finns ett stort intresse för tjänster som baseras på massbalansprincipen inom transportmarknaden, men det saknas en gemensam uppfattning om när och hur det kan vara en bra lösning. Med det här projektet vill vi peka ut hur det kan användas på rätt sätt, säger Tobias Gustavsson Binder, projektledare och expert inom transporter och klimat på IVL.

I tidigare projekt har forskare på IVL sett att många transportköpare bedömer att de behöver använda sig av massbalanstjänster för att klara sina klimatmål, men att de samtidigt ser risker med det. För dessa företag kan massbalans utgöra ett viktigt verktyg för att på ett snabbare och effektivare sätt minska sin klimatpåverkan.

– Fler företag måste bidra om godstransporterna ska kunna ställa om i den takt våra klimatmål kräver. Om massbalanstjänster i vissa fall är en förutsättning för att företagen ska kunna köpa fossilfria transporttjänster måste vi säkerställa att det finns en tydlig bild av hur det ska gå till, säger Elin Malmgren, forskare inom hållbara transporter på IVL.

Två viktiga frågor som projektet kommer undersöka är hur beräkning och redovisning av utsläppen går till samt hur man säkerställer att den miljönytta som uppstår bara kopplas till en transportkund, det vill säga hur dubbelräkning och felrapportering ska undvikas.

– Det pågår en diskussion kopplat till viktiga klimatstandarder om massbalans ska anses vara en godtagbar klimatlösning eller inte. Att ta fram mer kunskap om hur massbalanstjänster kan bidra till omställning kan vara viktiga inspel i de här diskussionerna, säger Erika Kloow, senior konsult inom life cycle management på IVL.

En viktig del av projektet blir att övervaka den internationella utvecklingen inom området och återföra kunskaper till svenska företag.

Källa: IVL