Västia förvärvar Controlla – blir störst i Västsverige

Denis Andersson. Foto: Västia Parkering
Denis Andersson. Foto: Västia Parkering

Västia Parkering har förvärvat parkeringsbolaget Controlla, som är verksamt i 24 kommuner i Västra Götaland. Affären innebär att Västia Parkering nästan fördubblar sin verksamhet. Företaget får därmed en kraftigt stärkt position i regionen. Controllas medarbetare följer med i övergången, och ytterligare rekryteringar planeras. Verksamheten omfattar nu cirka 1 300 parkeringsavtal.

Västia Parkering har förvärvat Controlla, ett väletablerat parkeringsbolag verksamt i 24 kommuner i Västra Götalandsregionen. Förvärvet innebär att bolaget nästan fördubblar sin verksamhet och får en tydligt förstärkt position på den västsvenska marknaden.

– Rent storleksmässigt är Controlla ett bolag som passar oss väl att förvärva. Vi såg potentialen och med vårt arbetssätt kan vi förädla affären genom digitalisering – något som gynnar både parkörer, fastighetsägare och oss som bolag, säger Denis Andersson, vd för bolaget.

När det tidigare parkeringsbolaget integreras i det förvärvande företaget omfattar verksamheten cirka 1 300 parkeringsavtal i Västra Götaland, från Fjällbacka till Båstad. Under de kommande månaderna byts fordon, personaluniformer och skyltar successivt ut till det nya varumärket. De tidigare anställda följer med i övergången, och det uppköpande bolaget planerar att rekrytera minst tio nya.

– Initialt handlar det om att förvalta det vi tagit över på ett bra sätt. Vi blir nästan dubbelt så stora och till antalet medarbetare är vi nu överlägset störst i Västsverige, säger Denis Andersson.

Utbyggd laddinfrastruktur
Det förvärvande företaget kommer att erbjuda elbilsladdning i de tidigare områdena, både med AC- och DC-laddare, där företaget ansvarar för drift, installation och betalningslösningar.

– Ett nytt EU-direktiv kräver att kommersiella fastigheter med 20 parkeringsplatser eller fler måste ha minst en laddpunkt. Men många fastighetsägare vet inte hur de ska gå tillväga. Där kan vi guida dem och sköta hela lösningen.

Det uppköpta bolagets tidigare områden ska även moderniseras genom digitala tillstånd, telefonparkering och registreringsnummerbaserade lösningar som ersätter äldre automater.

– Det ger fastighetsägare en helt annan överblick. Tidigare har mycket skötts analogt, vilket gjort det svårt att följa upp. Nu kan man enkelt se statistik, utvärdera beläggning och fatta beslut om justerade taxor eller behovet av fler platser, säger Denis Andersson.

Digitalisering för parkörer och fastighetsägare
För parkören innebär digitaliseringen en enklare hantering med automatiska, löpande avtal via mobilen utan bindningstider.

– Vi jobbar redan med boendeparkeringar där avtal tecknas direkt i telefonen. Vill man avsluta sker det automatiskt. Det gör det också möjligt för fastighetsägare att optimera användningen av ytorna, säger han.

Breddade samarbeten
Det förvärvande företaget samarbetar sedan tidigare med Parkster, medan det uppköpta bolaget haft ett etablerat samarbete med EasyPark. Genom affären följer samarbetet med EasyPark med in i det nya bolaget, vilket breddar utbudet av digitala betalningslösningar.