Volvokoncernen och Daimler Truck har nu tecknat ett bindande avtal om att bilda ett gemensamt samriskbolag för utvecklingen av en ny, mjukvarudefinierad fordonsplattform. Företaget kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg och väntas etableras under första halvåret 2025, efter myndighetsgodkännande.
Det nya samriskbolaget, som ska ägas till lika delar av Volvokoncernen och Daimler Truck, har som mål att skapa en branschstandard för mjukvarudefinierade kommersiella fordon. Genom en central plattform ska det bli möjligt för både Volvo och Daimler, samt framtida externa kunder, att integrera fristående digitala funktioner i sina lastbilsmodeller.
Bolagets uppdrag är att utveckla ett operativsystem och specifika verktyg för kommersiella fordon. Detta system ska möjliggöra trådlösa uppdateringar och separera utvecklingen av hårdvara och mjukvara, vilket ska underlätta effektivare digitala uppdateringar för kunderna.
– Undertecknandet av det här avtalet visar vårt gemensamma engagemang för att leda den digitala omvandlingen av vår bransch. Mjukvaran och hårdvaran från det här nya bolaget kommer att vara avgörande för att uppnå aldrig tidigare skådade nivåer när det kommer till säkerhet, komfort och effektivitet för våra kunder, säger Karin Rådström, vd för Daimler Truck.
Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, tillägger: – Vi ska tillsammans omvärdera mjukvaruarkitekturen och bana väg för en ny era av självoptimerande lastbilar. Vi tar bort komplexiteten för att möjliggöra nya nivåer av uppkoppling, säkerhet och effektivitet samt prestandaoptimering för våra kunder. Det är ett revolutionerande gensvar på utmaningarna i vår omvärld och vi är stolta över att kunna sätta branschstandarden.
Enligt avtalet kommer bolagen att fortsätta vara konkurrenter inom övriga affärsområden. Varje bolag behåller sina egna produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive sina digitala lösningar. Samriskföretaget kommer dock att specifikt fokusera på inköp och utveckling av centraliserade styrenheter, som ska kunna hantera stora mängder data och ge teknisk grund för kommande digitala lastbilsapplikationer.