Ballard Power Systems har meddelat en order på 200 bränslecellsmoduler från New Flyer, ett dotterbolag till NFI Group. I slutet av oktober 2024 investerade Kanadas regering 15 miljoner dollar för att stödja tillverkningen av New Flyers el- och bränslecellsdrivna bussar i Kanada, med planer på att öka New Flyers produktionskapacitet till upp till 240 enheter per år till 2027. New Flyer fick nyligen en beställning på 108 bränslecellsbussar från Kalifornien.
Den nya beställningen på 200 bränslecellsmoduler, motsvarande cirka 20 megawatt kraft, är den andra ordern enligt det långsiktiga leveransavtal som ingicks i januari 2024. Detta är en fördubbling av den första ordern, som omfattade 100 moduler.
Leverans av de 200 motorerna är planerad till 2025 och ska användas i New Flyers nästa generation av bränslecellsbussar, Xcelsior CHARGE FC, som kommer att sättas i trafik på olika platser i USA, bland annat i Kalifornien, Washington, Arizona, Nevada och New York.
– Vi är glada över att stärka vårt partnerskap med Ballard och kunna erbjuda marknaden innovativa bränslecellsbussar med nollutsläpp, säger David White, vice vd för leverantörshantering på NFI.
– Allt fler kollektivtrafikoperatörer övergår till flotta med nollutsläpp och väljer i allt högre grad bränslecellsteknik för att nå sina hållbarhetsmål. Vi är engagerade i att stödja våra kunder på deras resa mot ökad hållbarhet.
Källa: Sustainable Bus