Oslo mäter trafik med 3D-vision

Illustration: Oslo kommun/Sweco
Illustration: Oslo kommun/Sweco

Ombyggnaden av Torggata i centrala Oslo syftar till att skapa en trivsam gatumiljö med torgprägel som är trygg och lättframkomlig för gående och cyklister. Oslo kommun tar nu 3D-vision till hjälp för att mäta hur den nya gatumiljön påverkar trafiken.  Svenska Infracontrol levererar i samarbete med norska Proxll mätutrustning och en barometer för information till trafikanterna.

Per Laudal, Overingeniør på Trafikkstyringsseksjonen på Bymiljøetaten i Oslo kommune, säger att lösningen med trafikmätning med hjälp av 3D-vision ger bra möjligheter att se hur trafiken påverkas av den nya miljön:

Oslo kommun arbetar precis som många andra kommuner för att göra det tryggare och trevligare att gå och cykla. Därför är det viktigt att mäta effekten av de åtgärder som görs, som t.ex. den pågående ombyggnaden av Torggata.

Jonas Bratt som är affärsområdesansvarig på Infracontrol berättar att man redan är engagerad i trafikmätning på flera andra platser i staden:
Oslo kommun använder Infracontrol Online för lagring av data från sju mätstationer sen tidigare. Här är det dock första gången man använder 3D-analys med kameror. Det är en intressant teknik som ger helt nya möjligheter.

Han säger att lösningen testats i Norge tidigare, av Statens Vegvesen i samarbete med Drammen kommune:
I Drammen testade man först systemet på Tollbugata och systemet sätts nu permanent på plats på Bybrua, en centralt placerad bro där flödet av fotgängare och cyklister kanaliseras över Drammenselva.

Han berättar att resultatet av testet var bra och att man fick en helhetsbild över samtliga trafikflöden, och hur flödena påverkas av olika åtgärder. Precis det man nu vill göra på Torggata.

Viscandos system bygger på stereoskopiskt seende som gör det möjligt att göra en 3-dimensionell analys av hela trafiksituationen på en plats. Det använder därmed samma princip som människans synsystem med två samverkande ögon.

Trafikmätning handlar ofta om att räkna och registrera ganska enkel data, att räkna hur många passager man har av olika trafikslag i den ena eller andra riktningen. Genom att vår lösning "ser" vad som händer i exempelvis en korsning där både bilar, fotgängare och cyklister rör sig kan vi erbjuda nya möjligheter till analys av den kompletta trafiksituationen, säger Amritpal Singh, vd för Viscando.

Systemet detekterar trafik i ett större område och inte bara en linje. I området kan valfritt antal detektionszoner definieras, vilket gör att man till exempel kan detektera fotgängare och cyklister även om de inte de går eller cyklar där det är avsett.

Utöver den grundläggande detekteringen av antal och typ av trafikslag, har Viscandos lösning potentialen att ge svar på hur trafikanterna beter sig i olika situationer.

Ju mer information som samlas in, desto större krav ställs det förstås på att den är lätt tillgänglig och enkel att analysera. All trafikdata skickas därför till Infracontrol Online där den presenteras och kan analyseras vidare.