Förra året varnade If för riskerna med de alltmer populära mopedbilarna. På grund av deras konstruktion är krocksäkerheten alarmerande låg, samtidigt som de – med en maxhastighet på 45 kilometer i timmen – ofta skapar oreda i den vanliga trafiken där de får framföras som vilken annan bil som helst. Därtill sitter ofta yngre, mindre vana förare bakom ratten.
Ett år senare har fordonens antal på vägarna fortsatt öka. Enligt Moped- och motorcykelbranschens Riksförbund har 1 380 mopedbilar registrerats mellan januari och augusti i år. Det är en ökning om 78 procent jämfört med de 777 nya mopedbilar som registrerades under samma period 2018.
Enligt Ifs statistik ökade vagn- och personskadorna kraftigt under fjolåret, men hittills i år verkar utvecklingen bromsat in något. Under perioden januari-juli i år har vagnskadorna ökat med 9 procent, jämfört med samma period i fjol, medan personskadorna i stort legat still.
– Vi har sett kraftiga ökningar de tre senaste åren, så det är förstås positivt att den trenden åtminstone inte verkar fortsätta i samma takt, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
Men risken med mopedbilarna är fortfarande uppenbara, fortsätter han:
– Det rör sig fortfarande om många olyckor, och en hög andel som resulterar i allvarliga skador. Då en mopedbil endast får väga 425 kilo tvingas fabrikanterna prioritera bort många viktiga säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar, vilket innebär att en kollision lätt kan få katastrofala följder, säger Johan Granholm.
Krocktester av Euro NCAP har också visat att krocksäkerheten i mopedbilar är låg.
Även om det i regel är säkrare att sitta i en kaross, jämfört med exempelvis på en vanlig moped, blir mopedbilarnas otymplighet i den allmänna trafiken också ett problem. Trots maxhastigheten på 45 kilometer i timmen får mopedbilen köras på allmänna vägar, där övriga trafikanter kan ha en hastighetsbegränsning på upp till 100 kilometer i timmen.