I en nyligen publicerad undersökning, genomförd på uppdrag av Ford, framkom det att 40 procent tycker att de har för lite kunskap om elbilar. Med det resultatet i ryggen startar Ford nu ett initiativ för att utbilda konsumenterna och ta hål på myterna om elektrifierade fordon.
I en studie rörande elektrifierade fordon, genomförd i Europa, USA och Kina på uppdrag av Ford, framkom det att de flesta kan tänka sig att äga ett elfordon i framtiden. Nästan hälften av de tillfrågade anser dock att de är för outbildade när det kommer till elfordon, vilket troligtvis innebär att konsumenterna inte kommer att byta från pump till kontakt inom den närmsta framtiden. De viktigaste frågorna hos respondenterna berör brist på laddningsstationer, kort batterilängd och ett behov av att kunna ladda ofta.
– Våra kunder förstår några av fördelarna med elektrifierade fordon men det finns fortfarande ett kunskapsgap. De elektriska fordonen har förändrats avsevärt den senaste tiden och därmed har behovet av utbildning vuxit fram. Vi befinner oss i en tid av massiv förändring, vilket kan vara spännande för vissa men skrämmande för andra. Genom att erbjuda en rad elektrifierade fordon – från mildhybrider till helt elektrifierade modeller, och samtidigt ta hål på några av de vanligaste myterna, vill vi hjälpa våra kunder när vi sätter vår flotta med helt elektriska fordon på marknaden, säger Darren Palmer, Team Edisons globala produktutvecklingschef på Ford.