För att vara väl förberedda inför nästa högsäsong har Royal Design valt att utöka det AutoStore-system från Element Logic som levererades 2019. Royal Design är ett företag i spännande omvandling där e-handelsflödet befinner sig i en extrem tillväxtfas samtidigt som de fysiska butikerna har det motsatta förhållandet. Därför är det nu betydligt fler paket som ska hanteras och gå ut till slutkunden. Man har sedan tidigare valt en automatiserad lagerlösning från Element Logic
För att ytterligare stärka kapaciteten inför framförallt Black Friday och jul väljer man att ytterligare bygga ut systemet AutoStore. Beställningen som syftar till att förbättra lagerkapaciteten och transaktionskapaciteten beräknas höja prestandan med mer än 30 procent. Det sker dels via åtta nya R5-robotar och två karusellportar. Men med hjälp av Element Logic installerar Royal Design även nya effektiva förpackningsmaskiner som hanterar större volymer och sparar transportkostnader samt en helt ny linje för tryckstationen där fraktetiketterna trycks.
Dessutom uppgraderas den befintliga sorteringsmaskinen till att kunna hantera en större genomströmning av paket. De nya lagerfunktionerna binds också ihop av ett nytt effektivt transportbandssystem. Ingen påverkan på driften under installation Installationen av samtliga enheter sker helt utan att påverka den dagliga driften och allt får dessutom plats i den befintliga lokalen.
– Alltsedan vi hjälpte Royal Design att automatisera sitt lager så har vi haft en tät dialog och lyssnat till kundens nya behov. En av AutoStores styrkor är ju just att det är ett så skalbart system och därför går det snabbt och smidigt att bygga ut vid förändrade marknadskrav, säger Bengt Nilsson, Account Manager på Element Logic Sverige.
– Vi vill kunna erbjuda våra kunder ett stort sortiment med snabba leveranser. Då är lagersystemet en av de viktigaste delarna för att på ett effektivt sätt se till att våra kunder får vad de har beställt inom utlovad tid. Därför känns det bra att vi nu har förstärkt kapaciteten i vår automationslösning så vi är väl förberedda inför nästa högsäsong och kan fortsätta hålla våra kundlöften, säger David Måsegård, Site Manager på Royal Design.