Världens femte största biltillverkare Stellantis vd Carlos Tavares kritiserar EU:s beslut att stoppa försäljning av bilar med förbränningsmotor från 2035 med hårda ord. Enligt Tavares har elektrifieringen gjorts i bakvänd ordning då eldrift ännu inte är den bästa lösningen för alla samtidigt.
Han menar att elektrifieringen också har gett kinesiska bilbolag ett försprång och en rad bilmärken från Kina planerar nu Europalanseringar.
Enligt Carlos Tavares blev obalansen tydlig mellan europeiska respektive kinesiska tillverkare tydlig på den nyligen avslutade bilmässan i Paris, då de flesta biltillverkare förutom de franska och kinesiska avstod från mässan. Mässan blev därmed ett exempel på hur kinesiska tillverkare flyttat fram sina positioner.
– Förutsättningarna för att tävla i Europa är mycket mer fördelaktiga för dem än det är för västerländska i Kina. Det är inte acceptabelt, säger Stellantischefen i en intervju med Di och andra europeiska journalister.
Tavares förespråkar också skydd mot import av kinesiska bilar och är även skeptisk till att ha kvar tillverkning i Kina.
Bilmässan gästades också av Frankrikes president Emmanuel Macron. Under presidentmiddagen med den franska bilindustrin vädrades elektrifieringen och EU:s beslut att stoppa försäljning av bilar med förbränningsmotor 2035.
– Det var en livlig diskussion. Besluten som fattas av EU är helt dogmatiska och vi får en lagstiftning som inte är teknikneutral, säger Carlos Tavares enligt Di.
Stellantis vd vill att EU skyddar sin marknad på liknande sätt som Kina och USA gör.
– Jag försvarar starkt en europeisk preferens och starkt stöd för bilindustrin. Det måste ske så snart som möjligt, säger han till tidningen Les Echos.
Även om Stellantis bestämt sig för att rulla ut ett 30-tal eldrivna modeller de närmaste åren tycker Carlos Tavares att skiftet är för ensidigt. Han vill istället se en fortsatt satsning på förbränningsmotorer med ”mildhybridlösningar” som minskar utsläppen, men som inte är lika dyra som elbilar. Han tycker också att energifrågan och frågan om laddinfrastrukturen borde ha lösts först, innan man ställer krav på fordonen.
– Man behöver vara pragmatisk och inte bara dogmatisk.
Stellantis är en sammanslagning av PSA och FCA där följande märken ingår: Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Jeep, Fiat, Chrysler, Dodge, RAM, Alfa Romeo, Maserati, Lancia och Abarth.