Volvo Cars rapporterar en försäljning av 59 154 bilar i november, en ökning med 12,0 procent jämfört med samma månad förra året. Den totala underliggande efterfrågan på företagets bilar är fortsatt robust, särskilt för Recharge-sortimentet med bilar som är helt elektriska och laddhybrider. Volvo Cars försäljning för perioden januari-oktober uppgick till 542 458 bilar, ned 14,5 procent jämfört med samma period förra året.
Företagets Recharge-modeller stod för 42,2 procent av försäljningen förra månaden, och helt eldrivna fordon stod för 19,7 procent av den totala försäljningen.
Försäljningen i Europa för november uppgick till 25 960 bilar, en ökning med 15,8 procent jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av Recharge-bilar stod för 67,2 procent av den totala försäljningen i regionen under månaden.
Volvo Cars försäljning i USA för månaden nådde 9 233, en ökning med 20,4 procent jämfört med november förra året, med Recharge-modeller som stod för 29,9 procent av den totala försäljningen.
Kinas försäljning minskade med 6,2 procent i november till 12 580 bilar jämfört med samma månad förra året, med Recharge-modeller som stod för 8,9 procent av den totala försäljningen.
Volvo Cars mest sålda modell för månaden var XC40 med en försäljning av 18 188 bilar (2021: 13 935 enheter), följt av XC60 med 15 586 bilar (2021: 17 113 enheter) och XC90 på 8 283 bilar (2021: 8 324 enheter).