Flix och Greyhound slår sig samman

Foto: Flix

Flix SE, med varumärkena FlixBus, FlixTrain, Greyhound och Kamil Koç meddela nu att Greyhound och Flix bokningstjänster har integrerats. Detta innebär att kunder enkelt kan söka och boka resor på respektive varumärkes hemsida och därmed resa över hela Nordamerika.

FlixBus startade verksamhet i Nordamerika 2018. Tre år senare, oktober 2021 förvärvade företaget det ikoniska långdistansbussbolaget Greyhound. Genom uppköpet täcker nu företagen tillsammans hela USA samt delar av Mexiko och Kanada. Genom att integrera bokningssystemen har Flix förenklat bokningsprocessen för miljontals resenärer.

– Genom sammanslagningen har vi nu kombinerat vår teknologi och global mobilitetskunskap med Greyhounds 100 åriga kundexpertis. Vi drar nytta av varandras historia och kunskap för att bygga en framtid tillsammans. Vårt mål är att stärka, förenkla och sätta fart på vår verksamhet. Vi vill därmed erbjuda fler resenärer prisvärda och hållbara resor, inte bara för människor i USA, Mexiko och Kanada, utan över hela världen, säger VD och grundare André Schwämmlein på Flix.

De båda företagen har tillsammans över 2 300 destinationer i Nordamerika. Totalt har Flix 5,500 destinationer i 40 länder.

– Bytet av bokningstjänst kommer att stärka vår verksamhet. Resultatet blir att kunderna kommer få fler resealternativ. Under de kommande åren kommer denna synergi att bli ännu starkare, vilket ökar ruttutbudet och kombinationsmöjligheterna, säger Max Zeumer, COO ansvarig för Flix North America.