Tre år återstår tills SJ:s nya snabbtåg ska börja trafikera järnvägsnätet.
– Den tydligaste fördelen med de nya snabbtågen är hastigheten. De kan gå 250 kilometer i timmen jämfört med X2000:s 200 kilometer i timmen, säger Marco Bouveng, chef för fordonsteamet som arbetar med den nya snabbtågen.
För att nå den hastigheten på det svenska järnvägsnätet krävs dock politiska beslut.
Av Anders Carlsson
Förra året tecknade SJ avtal med tågtillverkaren Alstom om 25 nya snabbtåg av modellen Zefiro Express och en option på upp till ytterligare 15 tåg. Affären uppgavs vara värd ungefär sju miljarder kronor. SJ:s mål är att de nya tågen ska användas för fjärrtågtrafik mellan storstäder i Sverige men även för gränsöverskridande trafik till Danmark och Norge. De kommer att gå i trafik parallellt med de X2000 tåg som nu upprustas och moderniseras.
De nya snabbtågen ska erbjuda plats för cyklar, ha bra bagagelösningar och en fullt utrustad SJ Bistro med varm mat och sittgrupper. Alla system på tågen uppges vara teknikledande med exempelvis effektiv uppkoppling och radiotransparenta fönster samt tysta ljuddämpade vagnar. Tåget ska unna förflyttas med batteridrift för att hantera störningar i elförsörjningen på linjen.
Vilka är fördelarna jämfört med nuvarande X2000?
– Det tydligaste är hastigheten. Men så länge det saknas politiska beslut som stödjer utbyggnad av infrastruktur för hastigheter upp till 250 kommer inte tågens fulla potential att kunna nyttjas, säger Marco Bouveng.
Finns det banor där befintliga X2000 kan köras fortare än de nya snabbtågen (På grund av X2000:s lutning)?
Ja, det finns sträckningar i befintlig infrastruktur, där max hastighet är 200 kilometer i timmen, med kurvor där korglutande fordon kan köra snabbare än andra fordon utan korglutning.
Vilka banor är tågen tänkta att trafikera?
De är tänkta att trafikera sträckorna Stockholm–Göteborg, Stockholm–Malmö–Köpenhamn, Göteborg–Köpenhamn, Stockholm–Oslo, samt Stockholm–Umeå/Skellefteå/Luleå.
På vilka banor ska provtrafiken genomföras?
Det är inte fullt ut detaljerat än, men omfattande tester och provkörningar kommer göras i Sverige, Norge och Danmark.
Hur stor blir tidsvinsten jämfört med gamla x2000?
Några exempel är: Stockholm–Malmö där tidsvinsten blir cirka 1 timme, Stockholm–Göteborg, med en tidsvinst på cirka 25 minuter och Stockholm–Linköping med en tidsvinst på 23 minuter, säger Marko Bouveng.
Han betonar dock att tidsvinsten gäller en jämförelse när nya snabbtåget trafikerar nya höghastighetsbanor medan X2000 trafikerar befintliga banor.
Zefiro Express ingår i något som Alstom kallar Avelia plattformen. Tågen som ingår här kan nå en hastighet mellan 200 och 350 kilometer i timmen.
Tågen är designade för att fungera under svåra väderförhållanden med temperaturer ner till 40 minusgrader. Golven i tågvagnarna är plana och rampfria, vilket möjliggör enkel passage på, av och längs tåget. Tågen kommer att ha en total kapacitet på 363 sittplatser och vagnarna kommer att vara ljuddämpade. Vagnens bredd, elsystem och signalsystem har utvecklats för att möjliggöra att tågen ska gå i både Sverige och Danmark, men de ska även certifieras för trafik i Norge.
Hur drivs tåget?
– Fordonet är en elektrifierad motorvagnsenhet med drivning (motorer) på 4 av 12 boggier, säger Marco Bouveng.
Blir det några nyheter i förarhytten?
– Förarhytten kommer ha en väl genomarbetad arbetsmiljö där SJs förare själva har varit med och påverkat i detaljutformningen – ergonomi och komfort för förare och instruktörer (för långa resor upp till 6h) har haft högsta fokus.
Blir det några nyheter i passagerarutrymmena?– De nya snabbtågen kommer att bli en fantastisk kundupplevelse i sin helhet, exempelvis hög sittkomfort, låg ljudnivå, radiotransparenta fönster för snabb uppkoppling. En nyhet är att det kommer finnas bokningsbara cykelplatser ombord.
Någon annan fördel som du vill lyfta fram?
– Rullstolsplatsen är placerad i samma vagn som bistron. Det betyder att rullstolsburna kommer ha direktaccess dit vilket är ett stort lyft, om inte unikt till och med.
Hur långt har designfasen kommit?
Målet är att frysa designen i år.
Vad ska tågen heta?
Det är inte bestämt ännu. Vi får återkomma längre fram, säger Marco Bouveng.