USA:s Federal Railroad Administration (FRA) har tillkännagivit en historisk satsning på 8,2 miljarder dollar för att utveckla och förbättra landets järnvägsnät. Detta omfattande initiativ är en del av en bredare plan att modernisera och expandera tågtrafiken över hela landet.
Denna investering bygger på en tidigare satsning på 16,4 miljarder dollar för projekt längs Nordostens mest trafikerade järnvägskorridor. Under president Joe Bidens och vicepresident Kamala Harris' ledning har nästan 30 miljarder dollar tilldelats för att förbättra och utveckla USA:s järnvägsinfrastruktur.
Specifika projekt
Projekten som finansieras genom detta program kommer att innefatta två höghastighetskorridorer och uppgraderingar av befintliga sträckor för att förbättra service och prestanda. Bland annat planeras höghastighetståg i Central Valley i Kalifornien, en helt ny höghastighetskorridor mellan Las Vegas och södra Kalifornien, samt expansionsprojekt i Pennsylvania, North Carolina och Chicago.
Detta innebär även förbättringar för passagerare i Virginia, Illinois, Maine, Montana och Alaska. Förutom dessa specifika projekt, fokuserar planen på en omfattande strategi för att förenkla expansionen av persontrafik på järnvägar i 44 delstater.
Utvalda nya bankorridorer
Pete Buttigieg, USA:s transportminister, framhåller denna satsning som en milstolpe för att skapa ett snabbare, tillförlitligare och mer omfattande tågsystem över hela landet. FRA:s administratör Amit Bose betonar vikten av att tänka framåt och strategiskt för att omforma och modernisera USA:s järnvägsnät.
Bland de utvalda korridorerna för framtida utveckling finns bland annat nya höghastighetssträckor mellan Oregon, Washington och British Columbia, samt nya och moderniserade rutter i Mellanvästern med fler tågförbindelser från Chicago till andra större städer.
Med dessa omfattande investeringar och planerade projekt är USA redo att transformera sitt järnvägsnät och erbjuda medborgarna säkra, moderna och miljövänliga transportalternativ, som speglar nationens ambitioner och behov.
Källa: Federal Railroad Administration (FRA)