Deutsche Bahn har officiellt inlett försäljningsprocessen för sin internationella logistikdotter DB Schenker. Försäljningen förväntas generera miljardintäkter som huvudsakligen ska användas för att minska statliga koncernens skuldbörda.
Intressenter för dotterbolaget kan nu börja lägga bud, enligt vad det statligt ägda bolaget meddelar. Under de kommande veckorna kommer en grupp av seriösa budgivare att väljas ut.
Enligt källor inom koncernen är en total försäljning till en konkurrent eller en investerare att föredra, medan en börsintroduktion med stegvis privatisering anses som osannolik.
Höga skulder
Försäljningsintäkterna ska stanna inom koncernen och en stor del av dessa ska användas för att minska koncernens höga skulder, som för närvarande överstiger 30 miljarder euro. I december förra året gav Deutsche Bahns styrelse i uppdrag att undersöka och förbereda försäljningen av upp till 100 procent av DB Schenker.
DB Schenker är en av de största aktörerna på den globalt fragmenterade logistikmarknaden inom områden som vägtransport, sjö- och luftfrakt. Företaget sysselsätter över 75 000 medarbetare på mer än 1 800 platser i över 130 länder.
Högt intresse
Under de senaste åren har logistikdotterbolaget genererat höga vinster för Deutsche Bahn och bidragit till koncernens positiva resultat. Enligt nyhetsbyrån Reuters förväntas Schenker i år ha genererat en vinst före räntor och skatter (EBIT) på en miljard euro, jämfört med 1,8 miljarder euro under 2022:s logistikboom.
Trots den senaste tidens affärsmässiga nedgång förväntas det vara högt intresse för budgivningsprocessen, inklusive från finansiella investerare och konkurrenter som danska DSV, rederiet Maersk och DHL. I finansbranschen har Schenker värderats till omkring 15 miljarder euro, även om det svagare affärsläget och de högre räntorna sedan 2022 kan påverka försäljningsvärdet.
Vill sanera infrastrukturen
Försäljningen av DB Schenker är politiskt önskad, särskilt med tanke på Deutsche Bahns höga skulder och finansiella behov för att sanera järnvägsinfrastrukturen. Dessutom anses bolaget, med sin stora andel av luft-, sjö- och vägfrakt, inte passa in i Deutsche Bahns portfölj enligt många kritiker, som uppmanar koncernen att fokusera mer på sin kärnverksamhet.
Källa: Deutsche Bahn