Maersk och Hapag-Lloyd inleder samarbete för sammanlänkat nätverk

Med en frisk bris och Hapag-Lloyd-flaggan hissad lämnar "Al Nefud" (mer än 19 000 TEU) hamnen i Hamburg. Foto: Hapag-Lloyd

- Hapag-Lloyd AG och Maersk A/S, en del av A.P. Moller - Maersk, har ingått ett avtal om ett nytt långsiktigt operativt samarbete med namnet "Gemini Cooperation, som startar i februari 2025. Målet är att skapa ett flexibelt och sammanlänkat nätverk för sjöfart med ledande tillförlitlighet i branschen.

Det nya samarbetet omfattar en flotta på cirka 290 fartyg med en sammanlagd kapacitet på 3,4 miljoner containrar (TEU); Maersk bidrar med 60 % och Hapag-Lloyd med 40 %. Genom detta samarbete strävar de efter att leverera en schematillförlitlighet på över 90 % när nätverket är fullt infört.

Förutom förbättrad servicekvalitet kommer kunderna även att dra nytta av snabbare transittider i många stora hamn-till-hamn-korridorer och tillgång till några av världens mest välanslutna sjöfartshubbar.

Ambitiösa mål

Både Hapag-Lloyd och Maersk är engagerade i att avkarbonisera sina flottor och har satt ambitiösa mål för branschens avkarbonisering, med Maersk som siktar på nettonollutsläpp 2040 och Hapag-Lloyd 2045.

Som en konsekvens av samarbetet kommer Hapag-Lloyd att lämna THE Alliance i slutet av januari 2025. I januari 2023 meddelade Maersk och MSC att 2M-alliansen kommer att upphöra i januari 2025.

Fortsatt service

Under 2024 kommer Maersk och Hapag-Lloyd att noggrant planera övergången från sina nuvarande allianser till det nya operativa samarbetet. Under tiden fortsätter servicen till kunder enligt befintliga avtal.

Ytterligare detaljer om "Gemini Cooperation", inklusive de nya fartygsschemana, kommer att meddelas när de är tillgängliga.

Om det nya nätverket "Gemini Cooperation" är ett långsiktigt operativt samarbete som startar i februari 2025. Båda företagen kommer att tillhandahålla dedikerade operativa team för att hantera samarbetet. Både Hapag-Lloyd och Maersk kan flexibelt justera sina operationer utanför nätverket för att skaliera kapaciteten i linje med kundernas behov.

Flexibel kapacitet

Samarbetet omfattar cirka 290 fartyg med en sammanlagd kapacitet på 3,4 miljoner containrar (TEU); Maersk kommer att använda 60% och Hapag-Lloyd 40 %. Samarbetet täcker 7 handelsrutter: Asien/USA:s västkust, Asien/USA:s östkust, Asien/Mellanöstern, Asien/Medelhavet, Asien/Nordeuropa, Mellanöstern-Indien/Europa och Transatlantiska. "Gemini Cooperation" kommer att bestå av 26 huvudlinjetjänster.

Huvudlinjetjänsterna kompletteras med ett globalt nätverk av dedikerade pendeltjänster centrerade kring ägda och/eller kontrollerade omlastningshubbar - däribland 14 pendeltjänster i Europa, 4 i Mellanöstern, 13 i Asien och 1 i Mexikanska golfen. Dessa pendeltjänster erbjuder snabb anslutning med flexibel kapacitet mellan hubbar och hamnar som betjänas av pendeltjänster, och vice versa.

Källa: Maersk Corporation