Infraestruturas de Portugal (IP) har startat upphandlingen för den första etappen av höghastighetstågsträckan (Linha de Alta Velocidade, LAV) mellan Lissabon och Porto. Upphandlingen inleddes nyligen 2024 vid IP:s huvudkontor i Almada.
Projektet omfattar en offentlig-privat partnerskap med en kontraktsperiod på 30 år, varav fem år avsätts för byggnation och 25 år för drift. Den första etappen av höghastighetssträckan kommer att delas upp i tre segment: Porto - Oiã, Oiã - Soure och Soure - Carregado, med separata offentlig-privata partnerskapsavtal för varje del. Intresserade företag och konsortier har till den 13 juni att lämna sina anbud för den första etappen.
Ombyggnation av stationer
Ytterligare upphandlingar av de efterföljande etapperna planeras, med den andra etappen som förväntas utlysas tre till fyra månader senare. För varje offentlig-privat partnerskap kommer ett koncessionsavtal att tecknas för planering, byggnation, underhåll och finansiering.
En ny station planeras också i Vila Nova de Gaia, nära Santo Ovídio. Målet är att minska restiden mellan Porto och Lissabon från nuvarande 2 timmar och 49 minuter till 1 timme och 15 minuter. Den uppskattade kostnaden för den första fasen av projektet (Porto (Campanhã) - Soure) är cirka 3,7 miljarder euro.
Iberisk spårvidd
Under öppningsanförandet påpekade IP:s VD att projektet inte bara är viktigt för järnvägens framtid utan även representerar en omfattande förändring i landets mobilitet. Valet av iberisk spårvidd motiverades med att anslutande sträckor i Spanien redan är byggda i denna spårvidd, och att en övergång till europeisk spårvidd skulle innebära stopp vid gränsen.
Portugals premiärminister António Costa framhöll projektets betydelse för landets utvecklingsstrategi och integration i Europa, samt vikten av tågförbindelserna Lissabon - Porto - Braga och Braga - Vigo för integrationen i det iberiska höghastighetsnätet.
Källa: Infraestruturas de Portugal (IP)