Trafikverket planerar att öka kapaciteten vid Malmö godsbangård och kombiterminal genom att utvidga infartsspår 58.
I nuläget utarbetar Trafikverket järnvägsplan och systemhandling för projektet. Genom att lägga till ett sidospår möjliggörs uppställning av 750 meter långa tåg, vilka kommer att passera över en bro över Sege å och inre Ringvägen för ökad effektivitet.
Utbyggnaden av spår 58 har som mål att avlasta infarten vid hög belastning, skapa fler långa spår kostnadseffektivt och förbättra trafikflödet för godståg längs Kontinentalbanan.
Tidsplanen är följande:
-
Samrådsunderlag (mars 2022–april 2022): Insamling av synpunkter från allmänheten.
-
Beslut om miljöpåverkan (sommar/höst 2022): Bedömning och beslut om projektets genomförande.
-
Samrådshandling (höst 2022–sommar 2023): Presentation av detaljerade planer och återkoppling.
-
Granskningshandling (höst 2023–vår 2024): Granskning av projektet och dess påverkan.
-
Fastställelse vägplan (höst/vinter 2024): Formellt godkännande av planen.
-
Planerad byggstart (tidigast 2027): Påbörjande av byggnation vid framgångsrik genomförande av tidigare steg.
Projektet kommer att stärka Malmös logistik och främja hållbar och effektiv godshantering, vilket blir en viktig drivkraft för regionens utveckling och tillväxt.
Källa: Trafikverket