Volvo Lastvagnars mål är att ha ett produktsortiment med nettonollutsläpp till 2040.
Men av de 145 395 lastbilar som Volvo Lastvagnar levererade i fjol var bara drygt en procent helt elektriska (1 863 stycken).
Det som saktar ner omställningen på många marknader är bland annat laddinfrastrukturen, enligt vd:n Roger Alm.
Vi har 50 procent av den europeiska marknaden för elektriska lastbilar. Men det vill ju till att det också finns möjligheter att ladda fordonen, säger han.
Sänkta utsläpp
I stället ingår även mer bränslesnåla förbränningsmotorer i Volvos strategi. Därför lanserar lastbilstillverkaren nu en ny plattform för tunga lastbilar för Nordamerika och en ny modellserie för Europa och övriga världen.
Vi byter ut hela vårt produktprogram och moderniserar det. Framför allt i Nordamerika kommer det här att forma om hela lastbilsbranschen, säger Roger Alm.
Den nya plattformen för Nordamerika, som kommer att vara basen för flera kommande modeller, ska enligt Volvo kunna minska bränsleförbrukningen med upp till 10 procent. Den första modellen beräknas vara klar för säljstart i slutet av första kvartalet.
De nya tunga lastbilarna för Europa och övriga världen ska samtidigt kunna ge en sänkning av energiförbrukning och koldioxidutsläpp med upp till 5 procent.
I lanseringen ingår även Volvos första lastbil som säljs enbart som elektrisk, avsedd för stadstransporter.
Kärvare år
2023 blev ett väldigt bra år för Volvo Lastvagnar.
Men när moderbolaget AB Volvo presenterade sitt bokslut för fjolåret i fredags pratade vd:n Martin Lundstedt om ett kärvare 2024, där det väntar neddragningar bland annat i fabriken i Tuve i Göteborg.
I ljuset av det är måndagens lansering extra viktig, enligt Roger Alm.
Det här är naturligtvis jätteviktigt för koncernen i helhet och framför allt i affärsområdet Volvo Lastvagnar, säger han.
Det kommer att stärka vår konkurrenskraft och naturligtvis är ambitionen att vi ska växa och ta marknadsandelar.