Trafikverket har framgångsrikt testat en innovativ lastbilsfront utvecklad av Chalmers, vilket resulterade i betydande fördelar vid krocktester. Prototypen visade 30 - 60 procent mindre intryckning av den mest deformationsbenägna delen av en personbils kupé vid en frontalkrock.
För att en personbilsförare ska kunna överleva en frontalkrock med en lastbil, behöver kupén i personbilen hållas intakt. Det är inte möjligt att garantera i dag, även för modernt utrustade bilar.
– Det unika svenska krocktestet med den nya lastbilsfronten visar en tydlig skillnad, 30–60 procents mindre deformering av bilkupén hos den mötande personbilen, mot en krock med lastbil utan den dämpande fronten, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet, Trafikverket.
Så här gjordes krocktestet
Krocktestet inkluderade en modern personbil och en tung lastbil som båda körde i 80 km/h. Med användning av modern säkerhetsutrustning, som autobroms, minskades hastigheten automatiskt till 50 km/h. Resultaten visade en imponerande minskning av deformeringen i den mest kritiska delen av personbilens kupé.
En lastbilsfront som inte dödar
Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin jobbar tillsammans och ett forskningsprojekt lett av en doktorand vid Chalmers planeras för att vidareutveckla testerna med lastbilsfronten.
– Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas i Euro NCAP:s konsumenttester år 2030. Vi vill att människorna i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med lastbil genom att bilkupén ska vara intakt, säger Rikard Fredriksson.
En lastbil är inblandad i var femte dödsolycka i vägtrafiken
Var femte dödsolycka i vägtrafiken involverar en lastbil, och trots att de utgör endast 6 % av trafiken, resulterar olyckor med tunga lastbilar i cirka 45 dödsfall årligen. I över 90 % av dessa olyckor är det motparten, oftast i en personbil, som omkommer. Två moderna personbilar med hög säkerhetsstandard förväntas kunna hantera en kollision vid 80 km/h utan ödesdigra konsekvenser. Även om lastbilarna sällan orsakar möteskollisioner, blir konsekvenserna allvarliga när det inträffar, med personbilen som oftast hamnar på fel sida.
Källa: Trafikverket