Frågetecken kring dispens i Teslakonflikten

Henrik Idermark. Foto: MRF

IF Metalls strejk och sympatiåtgärder mot Tesla har starkt påverkat MRFs medlemsföretag, inklusive seriösa och kollektivavtalsslutna verkstäder. Nu meddelade facket att de tillfälligt undantar några av de verkstäder som de har tagit ut i sympatistrejk från konflikten. Dessa verkstäder får nu tillstånd att utföra vissa reparationer på allvarligt skadade bilar, enligt IF Metalls uttalande.

Tillsammans med en lokal ombudsman från IF Metall kommer verkstaden att bedöma vilka fordon som kan repareras eller återgå i trafik. Det handlar enligt facket om cirka 100-200 fordon, vilket är långt ifrån alla bilar som väntar på reparation på verkstäderna.

– Min spontana reaktion är att det är positivt att facket äntligen ser till de oskyldiga som drabbas i konflikten, både skadeverkstäder och bilägare. Men utspelet kunde vara mer genomtänkt, det bästa vore om det så kallade fönstret blir permanent och att alla skador får repareras, säger Henrik Idermark, ansvarig Servicemarknad på MRF

– Om bara bilar som är “ordentligt kraschade eller inte är körbara" ska repareras uppstår ett dilemma. Om exempelvis en strålkastare är skadad och ur funktion så innebär det att bilen inte är körbar och inte trafiksäker. Ska den bilen få repareras trots att den inte är ordentligt kraschad? Vidare så måste det här få vara en diskussion där bilägaren och försäkringsbolagen är involverade när beslut om reparation tas, menar Henrik Idermark.

  • Dispensen gäller mellan den 19 februari och 30 april 2024.
  • Dispensen gäller endast äldre bilar som är försäkringsjobb. Så kallade garantijobb på nyare bilar omfattas inte av dispensen.
  • Dispensen gäller inte bilar som har plåtskador men ändå kan köras.

Källa: MRF