Trots den pågående lågkonjunkturen visar transportbranschen fortsatt tillväxt, med hög efterfrågan på lastbilschaufförer, enligt en ny rapport från Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA). Av de tillfrågade åkeriföretagen räknar 34 procent med att anställa nya chaufförer inom de kommande sex månaderna. Detta innebär 2 304 förare under den perioden och sammanlagt 4 623 på helåret.
"Om vi tittar bakåt kan vi se att det faktiska utfallet länge varit högre än det uppskattade anställningsbehovet. Med undantag för pandemiåren har åkerierna sedan 2017 anställt i snitt 6 000 lastbilschaufförer varje år, och allt talar för att den trenden kommer att fortsätta", säger Lena Törnstrand i pressmeddelandet.
Enligt TYA:s årliga rapport Trendindikatorn Åkeri med statistik kring kompetensbehovet i transportbranschen planerar 34 procent av åkeriföretagen att anställa nya chaufförer under det kommande året. Detta motsvarar 2 304 förare de närmaste sex månaderna och totalt 4 623 för helåret. Jämfört med föregående år, då 33 procent av företagen hade liknande planer, är rekryteringsbehovet på nivå med tidigare år.
Regioner med störst behov
Skåne och Västra Götaland är de regioner där behovet av lastbilschaufförer är störst, med 660 respektive 651 nya förare som efterfrågas. Trots en liten nedgång i nyanställningar – 6 084 i år mot 6 666 under 2023 – är minskningen försumbar med tanke på det ekonomiska läget. Branschen visar därmed på en stabil efterfrågan på lastbilsförare.
Stabil anställning trots osäkerhet
Trots lågkonjunkturen och det osäkra världsläget påverkas branschen i mindre grad än väntat. Endast 5 procent av företagen planerar uppsägningar, en ökning från 3 procent förra året, vilket motsvarar 288 förare. Detta är fortfarande en låg siffra jämfört med historiska data.
Ökad andel kvinnor bland nyanställda
Rekryteringen av kvinnor bland nyanställda har ökat. 18 procent av de nyanställda är kvinnor, en uppgång från tidigare år. Bland nyanställda chaufförer är Västerbottens län särskilt anmärkningsvärt med 67 procent kvinnor bland nyanställda.
Hög andel nyanställda med begränsad erfarenhet
Andelen nyanställda med mindre än ett års erfarenhet är också hög, 32 procent. Detta indikerar ett stort behov av nyutbildade förare. Rekryteringssvårigheter är dock ett problem för många företag; 43 procent rapporterar att de haft svårt att hitta rätt kompetens, särskilt i Västmanlands, Södermanlands och Västernorrlands län.
Ökning i antal anställda
Trots dessa utmaningar har antalet anställda lastbilschaufförer ökat med 8 procent under det senaste året, vilket motsvarar en ökning med 3 756 personer. Totalt har antalet anställda ökat med 50 procent sedan 2014. Könsfördelningen bland lastbilschaufförerna är 9 procent kvinnor och 91 procent män, men Gotland utmärker sig med 24 procent kvinnliga chaufförer.
Källa: TYA