Vännäs går före i omställningen – tilldelas utmärkelsen Grönt Föredöme

Järnvägsstationen i Vännäs. Foto: Vännäs kommun

Föreningen Gröna Mobilister har granskat omställningen till hållbar mobilitet i alla svenska kommuner. Vännäs ligger i frontlinjen tack vare hög andel elfordon i nybilsförsäljningen, minskande bilism och ökande tågtrafik. Kommunen tilldelas nu diplomet Grönt Föredöme.

Gröna Mobilister har nyligen publicerat rapporten Gröna kommuner på väg 2024, som tar ett helhetsgrepp på omställningen till fossilfria transporter ur ett kommunalt och regionalt perspektiv. Analysen bygger på en omfattande samling kommunala 2030-indikatorer.

De goda föresatsernas tid är förbi. 2030-indikatorerna jämför kommunerna utifrån verkliga förändringar i transportsystemet. Vi definierar ett index H2 som uppskattar hur mycket användningen av fossil energi i personbilar minskar genom att väga samman omställningens tre ben: BilenBränslet och Beteendet. Den fossila energianvändningen minskar då vi väljer snålare bilar, då vi väljer större andel fossilfria drivmedel, och då vi kör kortare sträckor i bil genom att välja andra färdmedel.

Vännäs kommun uppnår hela 89 procents uppfyllelse av målet definierat av detta index, vilket ska jämföras med 71 procent för Sverige som helhet. Vännäs kommun tilldelas nu utmärkelsen Grönt Föredöme. Motiveringen lyder:

För minskande bilism tack vare satsning på kollektivtrafik och för hög andel elfordon i nybilsförsäljningen

Körsträckan per capita i bilar som är registrerade i Vännäs kommun har minskat nästan 12 procent från år 2010 till år 2023, betydligt mer än de drygt sex procent som körsträckan per capita har minskat i riket som helhet under samma tidsperiod.

Den minskande bilismen i Vännäs beror inte på någon ekonomisk svacka, enligt verksamhetsutvecklare Frida Hallgren på kommunstyrelseförvaltningen. Tvärtom har befolkningen vuxit från drygt 8 400 till knappt 9 100 invånare under den aktuella tidsperioden. Behovet av att bygga fler bostäder är stort.

Det minskande bilberoendet kan i stället kopplas till satsningar på kollektivtrafiken. I slutet av år 2011 inleddes pendeltågstrafik mellan Vännäs och Umeå. Vännäspendeln erbjuder kortare restider än med bil och har 10–15 avgångar per dag.

– Vi ser ett generellt samband mellan bättre kollektivtrafik och mindre bilism i Sveriges kommuner, säger Per Östborn, projektledare på Gröna Mobilister. Detta samband blir särskilt tydligt i Vännäs.

Resandet med pendeltåget ökade snabbt efter invigningen och nådde 136 000 påstigningar år 2014. Därefter planande antalet resor ut. Under covid-pandemin halverades resevolymen, men år 2023 nåddes en ny rekordnivå med cirka 138 500 påstigningar.

Till den höga graden av måluppfyllelse av index H2 i Vännäs bidrar också det faktum att de nyregistrerade bilarna är energieffektiva, vilket främst beror på en hög andel elbilar i nybilsförsäljningen. År 2023 var andelen elbilar bland nyregistreringarna 53 procent, vilket placerar Vännäs på plats sex på topplistan bland alla svenska kommuner.

Andelen elbilar i nybilsförsäljningen år 2023 var hög i flera andra små kommuner i Västerbotten, som Robertsfors med 52 procent, Nordmaling och Norsjö med 48 procent, och Vilhelmina med 46 procent. Genomsnittet för hela Sverige var 38 procent.

Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson avslutar:

– Vännäs är ett lysande exempel på att små kommuner i norra Sverige kan bli föregångare i omställningen till hållbar mobilitet.

Källa: Gröna Mobilister