En ny studie från strategi- och teknikkonsulten WSP visar att Stockholm toppar Norden med den högsta andelen hållbara resor. Samtidigt kämpar stadens kollektivtrafik med minskande resenärssiffror och nedskärningar, vilket riskerar att skapa en "nedåtgående spiral", enligt mobilitetsexperten Lasse Brand.
För andra gången har WSP genomfört sin stora nordiska mobilitetsstudie, som undersöker res- och pendlingsvanorna i huvudstadsregionerna Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Studien visar att Stockholm har det mest hållbara transportsystemet med högst andel kollektivtrafikresenärer och lägst andel bilister i Norden.
Tufft läge för Stockholms kollektivtrafik
Samtidigt visar årets resultat att Stockholmsregionens kollektivtrafik fortfarande har svårt att återhämta sig efter pandemin. Siffrorna för resande i kollektivtrafiken är långt under vad de varit för såväl pendling som privata resor. Nu börjar även de senaste årens nedskärningar på grund av inflation och minskade passagerarantal märkas bland resenärerna. 37 procent av stockholmarna säger att de har upplevt ett försämrat kollektivtrafikutbud det senaste året, vilket är högre än i de andra städerna. Bland de nordiska huvudstäderna är Stockholms invånare också de som är minst nöjda med sina pendlingsresor.
– Det finns en risk att Stockholm hamnar i en nedåtgående spiral där färre passagerare och nedskärningar ständigt följer varandra. Våra resultat visar att det kan behövas nya åtgärder för att bryta utvecklingen och stärka kollektivtrafiken, annars riskerar Stockholms transportsystem att bli mindre hållbart, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP och en av författarna till studien.
Stora skillnader mellan nordiska huvudstadsregioner
WSPs nordiska mobilitetsstudie jämför mönster och trender inom mobilitet mellan de fyra nordiska huvudstäderna. Bland annat undersöks inflationens påverkan, distansarbete, elektrifiering och lokala skillnader.
– Den här studien ger oss en unik jämförelse och utmanar flera fördomar om våra nordiska huvudstäder. I cykelstaden Köpenhamn ser vi till exempel ett stort tapp i andelen cykelpendlare, samtidigt som bilpendlingen ligger kvar på en hög nivå – klart högre än i Stockholm, säger Lasse Brand.
Lokala skillnader:
- Stockholm har högst andel kollektivtrafikresenärer och lägst andel bilpendlare i Norden, med 37 procent vardera.
- I Köpenhamn har kollektivtrafiken ökat, sannolikt tack vare metrons nya ringlinje, men tappat i andelen som pendlar med cykel – samtidigt som bilpendlandet ligger kvar på höga nivåer.
- Oslo behåller sin ställning som Nordens ledande elektrifieringsstad, med högst tillgång till elbilar, elcyklar och elsparkcyklar.
- Helsingfors utmärker sig med en hög andel invånare som promenerar och som arbetar på distans.
Tre övergripande trender från den nordiska mobilitetsrapporten:
- Inflationen har påverkat resvanorna – Hälften av invånarna i Nordens huvudstäder har förändrat sina res- och pendlingsvanor till följd av de senaste årens kostnadskris, både när det gäller val av färdmedel och hur ofta de reser.
- Elektrifieringen ökar, men inte lika mycket för alla – Elektriska fordon blir allt vanligare, men tillgången är ojämnt fördelad. Störst är tillgången bland höginkomsttagare och yngre.
- Distansarbetet kan komma att öka igen – 40 procent av de svarande vill jobba mer på distans, och en tredjedel upplever att deras arbetsgivare har blivit mer öppna för distansarbete under det senaste året.
Källa: WSP