Estland fullbordar privatiseringen av Operail – staten behåller "Raudtee Varad"

Infrastrukturminister Vladimir Svet förklarade nyligen att järnvägstransporter är volymbaserade och därmed mer lönsamma vid större transportmängder och längre avstånd – något som Estland, med sina korta transportsträckor, har svårt att uppnå. Foto: Operail

Estlands statliga järnvägsföretag Operail har nu genomfört sin privatisering. Företaget såldes tillsammans med sitt dotterbolag Operail Repairs OÜ för 19 miljoner euro till det estniska företaget AS Tiigi Keskus, som vann den offentliga auktionen. Därmed är staten inte längre verksam inom godstransport eller underhåll och reparation av järnvägsfordon.

Den drastiska minskningen av godstransporter på estniska järnvägar, till följd av Rysslands invasion av Ukraina, har varit en av de avgörande faktorerna bakom försäljningen.

Minskad godstrafik leder till förändringar

– Godstrafik och internationella verksamheter är inte av strategisk betydelse för staten. Därför beslutade vi att sälja Operails verksamhet till en privat investerare, sade Svet.

Han betonade att försäljningen frigör resurser för staten att fokusera på strategiskt viktiga aktiviteter och samtidigt låter privata företag fortsätta utveckla järnvägens verksamhet, vilket stödjer hållbara transporter i Estland.

Nya ägare med framtidsvisioner

Richard Tomingas, medlem i styrelsen för AS Tiigi Keskus, berättade att företaget planerar att utöka sin verksamhet inom den estniska järnvägssektorn.

– Vår prioritet är att öka containertransporterna. På sikt måste mer gods flyttas från väg till järnväg för att nå nationella klimatmål, sade han.

Operails verksamheter, inklusive dotterbolaget Operail Repairs OÜ, övergår till det nybildade bolaget RailProject OÜ, som grundades av AS Tiigi Keskus för att slutföra köpet. Verksamheten fortsätter utan avbrott, och alla nuvarande avtal och anställningar förblir oförändrade.

Försäljningsprocessen

Privatiseringsprocessen inleddes i februari 2024 efter ett regeringsbeslut. Auktionen bestod av två faser. Fyra företag, både nationella och internationella, kvalificerade sig till den andra fasen, där AS Tiigi Keskus lämnade det högsta budet på 19 miljoner euro. Avtalet undertecknades den 31 oktober, och verksamheten överförs officiellt den 10 december 2024.

Enligt Sander Salmu, vice generalsekreterare för mobilitet vid Estlands klimatministerium och styrelsemedlem i Operail, genomfördes privatiseringen framgångsrikt och inom tidsramen. Han påpekade att det stora intresset för företaget visar på väl genomfört arbete av Operail och dess rådgivare.

Staten behåller sanktionerade tillgångar

Efter transaktionen kommer staten att behålla en juridisk enhet som omvandlas till AS Raudtee Varad (Järnvägstillgångar). Denna enhet innehar gondolvagnar som tillhör ett ryskt företag. Dessa vagnar är sanktionerade tillgångar som varken kan returneras till Ryssland eller säljas vidare. De förblir i statens ägo tills en lösning som överensstämmer med internationell rätt har hittats.

Raudtee Varad kommer också att inneha finansiella resurser för att täcka kostnaderna för de sanktionerade tillgångarna och eventuella rättsliga processer.

Operail och dess framtid

Operail, som tidigare var ett statligt företag, var verksam inom godstransport på estniska järnvägar samt underhåll och reparation av järnvägsfordon. Fram till början av 2023 var företaget också aktivt inom uthyrning av vagnar och godstransport i Finland, men staten beslutade att dra sig ur dessa verksamheter.

Privatiseringen markerar slutet på Operails roll som statligt företag och början på en ny era där privata investerare ska driva och utveckla järnvägssektorn i Estland. Frågan om hur sanktionerade tillgångar ska hanteras återstår dock att lösa.

Källa: Operail